Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Sammanfattning från vårt informationsmöte den 28 maj

Den 28 maj anordnade vi ett informationsmöte på Kulturhuset Eden i Lilla Edet. Vi är glada över att så många kom på mötet. Här kan du ta del av en sammanfattning om vad vi pratade om.

Under presentationen under vårt informationsmöte i Lilla Edet berättade vi på Svenska kraftnät varför vi förnyar ledningen. Drivkrafterna i projektet kan du ta del av här: 

Om projektet Skogssäter–Kilanda

Vi beskrev också hur vi arbetat med olika frågor sedan projektstart som inleddes med planering och projektering år 2019. Bland annat beskrev vi vilka tillstånd och dispenser vi har behövt söka för att kunna bygga ledningen. Att få förlängd koncession (tillstånd från Energimarknadsinspektionen) har varit en viktig milstolpe för projektet. Ta del av en tidigare nyhet om detta:

Koncessionen att bygga ledningen äger laga kraft

Frågor om markåtkomst och ledningsrätt

När vi bygger ledningen behöver vi åtkomst till mark och skog. Under informationsmötet beskrev vi hur det kan påverka dig som fastighetsägare och jordbrukare.

När vi bygger kan det uppstå skador på väg och arbetsområde. Och det är viktigt att du som fastighetsägare känner till att du ska ha samma ekonomiska ställning efter att vi gjort ett intrång.

Tillfälliga skador – ska i första hand återställas och repareras

Om skador uppstår inom arbetsområde och vägar ska vi i första hand återställa och reparera dessa. Om vi inte kan återställa dessa erbjuder vi dig ekonomisk kompensation.

Vi på Svenska kraftnät och vår entreprenör ska bevaka skador och återkoppla till dig som fastighetsägare. Men du får gärna höra av dig till din kontaktperson om du upplever att det uppstått skador eller störningar.

Exempel på skador som inte går att reparera och som vi ersätter ekonomiskt:

  • Utebliven skörd inom arbetsområdet
  • Kompakteringsskador
  • Nedlagd tid

Avtal och ersättning

Svenska kraftnät har erbjudit berörda fastighetsägare att teckna frivilliga markupplåtelseavtal med oss. Det har vi gjort för att

  • få åtkomst till mark  
  • säkerställa att det är tydligt vad elförbindelsen innebär för varje enskild fastighetsägare. 

Markupplåtelseavtalet

  • anger vilket utrymme som du upplåter inom fastigheten
  • tydliggör vad vi som ledningsägare får göra inom fastigheten både när vi bygger elförbindelsen och senare vid tillsyn och underhåll.
  • fastställer vad du som fastighetsägare inte får göra i närheten av elförbindelsen. Till exempel att du inte kan lägga ett upplag av virke under en ledning.

Tillsammans med markupplåtelseavtalen har vi även skickat ut separata ersättningserbjudanden som reglerar vilken ersättning vi ska betala ut för intrånget inklusive frivillighetsersättning för tecknande av avtal. Mer information om ersättning:

Ersättning till berörda fastighetsägare

Med stöd av tecknade markupplåtelseavtal har Svenska kraftnät ansökt om ledningsrätt hos Lantmäteriet.

När ledningen är klar avslutar Lantmäteriet förrättningen och fattar beslut om ersättning till dig som inte har knutit ett markupplåtelseavtal med oss. Mer information om ledningsrätt:

Ledningsrätt på Lantmäteriets webbplats, öppnas i nytt fönster 

Vi genomför syneförrättning för att besiktiga kommande arbetsområde och vägar

Vi har i en tidigare nyhet beskrivit att vi genomför syneförrättning tillsammans med entreprenören med start i juni. Det innebär att vi kommer att göra fältbesök för att besiktiga kommande arbetsområden och befintliga vägar som kan komma att användas under entreprenaden.

Vi genomför detta arbete löpande från och med juni och det kan ta ett tag innan vi är färdiga med alla syner. Om du som markägare berörs av ledningsbygget kommer någon av våra kontaktpersoner att kontakta dig innan vi beträder din mark. Du kommer också att ha möjlighet att vara med när vi genomför synen.

Att medverka vid synen ger dig tillfälle att berätta saker för oss som du vill att vi ska känna till. Under mötet kan vi även visa dig var vi kommer att arbeta antingen genom att vi snitslar upp området eller visar på kartor.

Entreprenören kan efter slutförd entreprenad lämna kvar byggvägar om du som fastighetsägare önskar detta. Annars ska vi återställa dessa till ursprungligt skick.

Information från entreprenören

Entreprenören deltog också under mötet och beskrev det arbete som kommer att pågå under hela byggfasen. Sammanfattningsvis kan vi beskriva entreprenörens översiktliga tidsplan (denna är preliminär och kan komma att ändras):

  • Entreprenören anlägger fundament juni 2024–maj 2026.
  • Montering (~70 stolpar) steg 1 sker under oktober 2024–juli 2025
  • Avbrott 1 på den befintliga ledningen sker i augusti 2025–oktober 2025, arbetet vi genomför under denna period inkluderar rivning, stolpresning (~70 stolpar) och 21 km lindragning. Avbrottet påverkar inte hushållens eltillgång. 
  • Stolpmontering steg 2 (~75 stolpar) sker mellan november 2025–juli 2026
  • Avbrott 2 på den befintliga ledningen sker augusti 2026–oktober 2026. Arbetet vi genomför under denna period inkluderar rivning, stolpresning (~70 stolpar) och 23 km lindragning. Avbrottet påverkar inte hushållens eltillgång.  
  • Borttagning av befintliga fundament och förorenad jord sker november 2025– april 2026 och november 2026–mars 2027. 
  • Projektet avslutas mars 2027.

Störande arbete under entreprenaden

Under entreprenaden kan det pågå arbete som kan upplevas som störande som till exempel

  • schaktarbeten
  • sprängning
  • borrning
  • tunga transporter
  • allmänt bullrande verksamhet.

Detta arbete ska endast utföras fram till klockan 18.00. Mer information om hur du som fastighetsägare och närboende påverkas av olika moment i byggprocessen kommer att publiceras på webben. 

Har du några frågor om projektet? 

Kontakta i första hand din kontaktperson om du har frågor om projektet.