Bidra med FCR, aFRR eller mFRR
Reserverna FCR-N, FCR-D upp, FCR-D ned, aFRR och mFRR är så kallade stödtjänster och regleras i balansansvarsavtalet. Det innebär att det krävs en balansansvarig (Balance Responsible Party, BRP) för att fullfölja ansökningsprocessen för att leverera stödtjänster.
Du som resursägare eller teknisk underleverantör kan vara kontaktperson mot Svenska kraftnät i många av stegen, men måste ha ett samarbete med en balansansvarig. Den balansansvariga är vår juridiska motpart och har det yttersta ansvaret för leveransen av stödtjänsten.
Stegen i processen för att bli leverantör
Ta del av innehållet i bilden som dokument (.pdf) Öppnas i nytt fönster
Först: utred dina möjligheter
Om du är osäker på vad du kan erbjuda eller hur du går vidare i processen kan du fylla i en intresseanmälan eller kontakta någon av våra funktionsbrevlådor: fcr@svk.se, afrr@svk.se och mfrr@svk.se.
Bidra med LER-resurser för FCR
Det är möjligt att buda på FCR samtliga timmar med LER-resurser, förutsatt att specifika krav för LER följs.
Läs mer om att delta på FCR- marknaderna med resurser med begränsad energireserv.
Den 1 maj ersätts rollen som balansansvarig av BSP och BRP
Den 1 maj 2024 införs i ett initialt steg rollerna BSP (leverantör av balanstjänster) och BRP (balansansvarig part) genom att dagens balansansvarsavtal delas upp i två separata avtal mellan Svenska kraftnät och marknadsaktör. Förändringen innebär att du antingen behöver samarbeta med en godkänd BSP alternativt själv vara BSP för att leverera FCR, aFRR och mFRR. En förutsättning för att få teckna ett BSP-avtal är tillsvidare att du även är BRP i leveranspunkten, varför BSP och BRP är samma aktör. Läs mer om förändringen här: Införande av aktörsrollerna BSP och BRP
Steg 1: Säkerställ kravet om balansansvarig (BRP)
Det kan du göra på ett av två sätt:
- Samarbeta med ett företag som redan är godkänd balansansvarig
- Bli balansansvarig själv
Ansvaret som balansansvarig formaliseras i balansansvarsavtalet och tillhörande bilagor.
Balansansvariga som idag är godkända att leverera på våra marknader: Leverantörer av stödtjänster (.pdf) Öppnas i nytt fönster
Som balansansvarig ska man löpande planera för och ska vid behov handla sig i balans. Planeringen görs per elområde och håller successivt på att ändras från att göras per timme till att göras per kvart. Om man inte lyckas planera sig i balans får man betala kostnaderna för sina obalanser, det vill säga vad det kostar att återupprätta balansen. Kostnaderna räknas ut i den så kallade avräkningsprocessen.
Planeringsansvaret sträcker sig idag fram till en timme före elen faktiskt ska användas. Då lämnar man över sina planer till Svenska kraftnät som säkerställer balansering av hela elsystemet i realtid.
Ansvaret som balansansvarig formaliseras i balansansvarsavtalet och tillhörande bilagor.
Mer information om vad balansansvaret innebär i praktiken
Mer information om balansansvarsavtalet och dess bilagor
Information om Svenska kraftnäts arbete med balansering finns under Om kraftsystemet
- Den som vill bli balansansvarig måste göra en formell ansökan, teckna nödvändiga avtal och visa att man uppfyller kraven.
- Ansökan om att bli balansansvarig ska göras via eSett Oy, som sköter administrativ hantering av balansansvarsavtalet för Svenska kraftnäts räkning.
- Ditt företag behöver även teckna Ediel-avtal direkt med Svenska kraftnät. Om ditt företag redan har ett aktivt Ediel-avtal för en annan roll på elmarknaden kan detta nyttjas.
Ansökningsprocessen
1. Anmäl intresse om att bli balansansvarig till eSett
Anmäl att ditt företag är intresserat av att bli balansansvarig (på engelska Balance Responsible Party, BRP). Det kan göras antingen via
- e-post till: settlement@esett.com
- https://esett.service-now.com/esett Öppnas i nytt fönster (serviceportal)
- Mer om att bli balansansvarig: https://www.esett.com/customers/new-market-participants/ Öppnas i nytt fönster
2. Anmäl intresse till Svenska kraftnät
Anmäl att ditt företag är intresserat av att bli ny aktör och få Ediel-konto. Gör så här:
- Underteckna Ediel-avtal i två exemplar. (.pdf) Öppnas i nytt fönster
- Ediel-avtalet Light (på engelska) (.pdf) Öppnas i nytt fönster förklarar huvuddragen av Ediel-avtalet.
- Anskaffa ett registreringsbevis för företaget från Bolagsverket och ange vilken eller vilka aktörsroller det gäller (elleverantör, nätägare, balansansvarig eller ombud). På registreringsbeviset bör det framgå vilken verksamhet bolaget ska bedriva.
- Fyll i blanketten
- Här anger ni dels vilken eller vilka roller ni önskar, och ni ombeds även ange en kontaktperson för bolaget och kontaktuppgifter till denne (e-postadress och telefonnummer) så att vi vet vem vi kan kontakta. Det är den personen vi fortsättningsvis kontaktar och som ska registrera er som användare i Edielportalen.
- Sänd in allt detta till: Svenska kraftnät, Elmarknad, Att: Yvonne Hellström, Box 1200, 172 24 Sundbyberg.
Ni kommer att få ert Ediel-ID via e-post till den kontaktperson ni angivit i er intresseanmälan.
När ni fått ert Ediel-ID ansvarar er kontaktperson själv för att registrera er som användare i Edielportalen. Öppnas i nytt fönster
Ni ska sedan göra tester av era system i Edielportalen utifrån er aktörsroll och lägga upp information i Ediel. För att bli godkänd som Ediel-aktör krävs godkänt i relevanta tester. Mer information om systemtesterna finns under Edielportalen. Först när ni fullföljt testerna och testerna blivit godkända, kommer vi att skicka tillbaka ert exemplar av Ediel-avtalet.
Kontakt och mer information
Kontakta gärna ediel@svk.se om du har frågor om anslutning till Edielportalen.
Mer information finns på sidan Använda Ediel
Om Edielportalen
Edielportalen är ett verktyg för att skicka standardiserade elektroniska meddelanden (EDI) mellan registrerade användare. På Edielportalen finns information om alla elaktörer, hur man skickar EDI mellan varandra och uppgifter om kontaktpersoner med mera. Det är också här som ni som ny aktör ska göra era systemtester och aktörstester.
Som balansansvarig måste du uppfylla krav för IT-säkerhet och ha ett systematiskt IT-säkerhetsarbete.
Du har också ansvar för underleverantörers IT-säkerhet
I de fall en underleverantör väljer att gå via ett balansansvarigt företag för att leverera stödtjänster, är det fortfarande den balansansvariga som är den ytterst ansvariga mot Svenska kraftnät. Detta innebär att den balansansvariga går i god för den underleverantör som levererar stödtjänsten. Därmed går den balansansvariga också i god för underleverantörens IT-säkerhet.
Den balansansvariga är exempelvis ansvarig för att säkerställa att underleverantören kan leverera stödtjänsten och att denne har ett systematiskt IT-säkerhetsarbete. Underleverantören bör exempelvis kunna redogöra för vilka åtgärder som vidtagits för att riktighet och tillgänglighet säkerställs vid leverans av stödtjänsten samt hur det generella arbetet kring säkerhet ser ut.
Svenska kraftnät ansvarar för teknisk förkvalificering av aktuell resurs med syfte att säkerställa rätt funktionalitet, men det övergripande ansvaret ligger hos den balansansvariga vad gäller att underleverantören är pålitlig.
Steg 2: Genomför en förkvalificering
För att få delta på marknaden för reserver så måste den enhet eller grupp som ska leverera en reserv först visa att den uppfyller de tekniska kraven för den reserven. Processen för att säkerställa detta kallas för förkvalificering.
Du som resursägare eller teknisk underleverantör kan vara med i många av stegen i förkvalificeringen och behöver själv stämma av med din balansansvariga om denne vill vara delaktig i processen. Det är den balansansvariga som kommer att motta ett förkvalificeringsbeslut och behöver därmed vara informerad om och ha godkänt att en förkvalificeringsprocess har initierats.
Skicka in en förkvalificeringsansökan
Förkvalificeringsansökan ska innehålla
- Ansökningsformulär för respektive reserv
- Testprotokoll för respektive reserv (resultatet av det genomförda förkvalificeringstestet)
- Eventuella bilagor
All dokumentation kopplat till ansökan ska skickas genom en säker digital tjänst. Meddela Svenska kraftnät när du är klar med alla dokumenten i din ansökan så får du information om hur du ska skicka in den.
Mer information och dokumenten finns på sidan Förkvalificering
Steg 3: Etablera och testa elektronisk kommunikation med Svenska kraftnät
Observera att det i vissa fall är möjligt att påbörja steg 3 parallellt med steg 2. Kontakta funktionsbrevlådan för den reserv ni avser leverera för mer information om detta steg.
De balansansvariga måste kunna kommunicera med Svenska kraftnät via de kommunikationsprotokoll som anvisas för respektive reserv. De balansansvariga
- lämnar bud till och får avrop från Svenska kraftnät
- tar emot bud från och vidarebefordrar avrop och aktiveringar till sin underleverantör.
Det finns två protokoll för kommunikation som är relevanta i dagsläget: SMTP och ECP/EDX.
De balansansvariga har ansvaret för uppställningen av ECP/EDX samt integrationen med ditt affärssystem. Information om att börja använda ECP finns på sidan Kom igång med ECP.
Det finns två webbgränssnitt som är relevanta i dagsläget: FiftyWeb och Fifty Nordic MMS.
Information om kommunikation via FiftyWeb
Information om Fifty Nordic MMS
Budgivning och avrop för FCR, aFRR och mFRR
- Budgivning sker på EDIFACT-format via SMTP och/eller manuell hantering via FiftyWeb
- Avrop meddelas på EDIFACT-format via SMTP och visas även i FiftyWeb
- Planer och återköp skickas på EDIFACT-format via SMTP och/eller manuell hantering via FiftyWeb
Implementationsguide FCR, gäller från 1 februari 2024 (.pdf) Öppnas i nytt fönster
Implementation guide FCR, in English, valid from 1 February 2024 (.pdf) Öppnas i nytt fönster
I framtiden kommer budgivningen och avrop övergå till ECP. Läs mer på sidan om Fifty Nordic MMS.
- Budgivning sker enligt CIM via ECP och/eller manuell hantering via Fifty Nordic MMS webbgränssnitt
- Avrop meddelas enligt CIM via ECP och/eller manuell hantering via Fifty Nordic MMS webbgränssnitt
- Planer och återköp skickas på EDIFACT-format via SMTP
mFRR Energiaktiveringsmarknad (EAM):
- Budgivning sker enligt CIM via ECP och/eller manuell hantering via FiftyWeb
- Avrop meddelas enligt CIM via ECP
Implementation guide mFRR EAM Öppnas i nytt fönster (information på engelska)
mFRR Kapacitetsmarknad (CM):
- Budgivning sker enligt CIM via ECP och/eller manuell hantering via Nordic MMS webbsida.
- Avrop meddelas enligt CIM via ECP
Implementation guide mFRR CM Öppnas i nytt fönster (information på engelska)
Säkerställ realtidsmätning- och kommunikation
Realtidsdata används för att övervaka, planera och analysera kraftsystemets tillstånd som en del av att säkerställa driften av kraftsystemet.
Den balansansvariga som ansvarar för leveransen av stödtjänster måste därför kunna skicka mätvärdesdata till Svenska kraftnät i realtid. Det ska ske i enlighet med krav för respektive stödtjänst.
Mätvärdesdata kan även skickas direkt från en underleverantör men det är fortfarande den balansansvariga som har det yttersta ansvaret för leveransen av data.
Krav för respektive stödtjänst framgår av balansansvarsavtalet och respektive bilaga.
Observera att datautbyte mellan underleverantör och balansansvarig sker på valfritt sätt.
Idag skickas mätvärdesdata till Svenska kraftnät primärt via protokollen ICCP eller ELCOM, genom Svenska kraftnäts fasta eller hyrda fibernät. Nya aktörer utan befintlig förbindelse till Svenska kraftnät kan under vissa omständigheter få undantag från kravet om realtidskommunikation.
Aktörer kan ansöka om undantag i samband med förkvalificering genom att ange att befintlig förbindelse saknas. Det går inte att få undantag för realtidskommunikation vid leverans av aFRR eftersom den stödtjänsten aktiveras via en signal som skickas i realtid.
Svenska kraftnät planerar att under 2023 implementera en alternativ trådlös lösning för att skicka mätvärdesdata via mobilnätet. Den lösningen är i första hand tänkt som ett mer kostnadseffektivt alternativ för mindre aktörer.
Test av bud och avrop
När alla tidigare steg är genomförda så planerar balansansvarig tillsammans med Svenska kraftnät in ett test för att prova hela kommunikationsflödet. Då testar vi att ta emot bud och skickar ut aktivering eller avrop för att se att hela kedjan fungerar.
När testet är klart och allt fungerar som det ska kan balansansvarig kommunicera till resursägare att resursen är redo att budas på marknaden. Svenska kraftnät planerar sedan tillsammans med balansansvarig den tidpunkt när det första budet ska skickas in.
Steg 4: Planering och genomförande av första bud
Innan ni är redo att delta på marknaden så ska planering av budstart genomföras tillsammans med Svenska kraftnät. Detta innefattar t.ex. bestämmelse om ett startdatum samt utbyte av kontaktuppgifter via våra funktionsbrevlådor: fcr@svk.se, afrr@svk.se och mfrr@svk.se.
Aktörer ska inte lägga sitt första bud innan Svenska kraftnät har godkänt detta. Efter det första budgivningstillfället så får ni fortsätta er budgivning självständigt framöver.
Det är balansansvariga som budar på marknaden och även de som erhåller betalning från Svenska kraftnät för avropade bud.
Information om handel och prissättning samt historiska priser på våra marknaderVad är skillnaden mellan begreppen balanstjänster, stödtjänster och reserver?
Balanstjänster är samma sak som stödtjänster för balansering och innefattar produkterna FCR, aFRR och mFRR. För att leverera stödtjänster för balansering behöver du som aktör vara BSP. Reserver är ett vidare begrepp som även innefattar vissa avhjälpande åtgärder.
Läs mer här: Stödtjänster och avhjälpande åtgärder | Svenska kraftnät