Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Man i varselväst tittar mot en trailer. Det är mörkt och lampor från fordon lyser.
På Hammarbykajen väntar Kraftdragarna på att lasta av transformatorn.

Transformatorn är framme i Hammarbyhamnen

Nu står den 343 ton tunga transformatorn på Hammarbykajen, efter att ha kommit med pråm från Norrköping. Ett riktigt kraftpaket som ska vidare till Ellevios station i Högdalen, där den kommer bidra till att stärka elförsörjningen i Stockholmsregionen.

Natten till torsdagen kom så äntligen pråmen sakta tuffande genom Hammarbykanalen, på väg mot kajen där arbetsstyrkan från Kraftdragarna väntade. Strålkastare och saftblandare från lastbilar, trailer och mobilkran skingrade mörkret.

– Sjötransporten gick bra trots lite utmaningar med vädret. Det blåste mycket i flera dagar men vi hade marginaler i planeringen, säger Henrik Svenningsson, projektledare på Svenska kraftnät. 

En mindre båt framför en pråm som det står en transformator på
Transformatorn ser liten ut där den står på pråmen, men den är 10 meter lång. På vepan står det "Ett kraftpaket för ett lysande Stockholm".

Ett precisionsarbete av stora mått

Det var full fart på Hammarbykajen när pråmen kom fram. Mobilkranen lyfte på broar för att överbrygga mellanrummet mellan kajkanten och pråmen. En specialbyggd trailer med 16 axlar och åtta däck på varje axel backade ut på pråmen i exakt rätt vinkel för att komma in under transformatorn. 

I den tidiga morgontimmen vände pråmen sedan tillbaka och lämnade Hammarbykanalen som varit avstängd för trafik sedan 22-tiden.

– Det är verkligen precision i hur Kraftdragarna arbetar. Det är inte bara att backa ut och lyfta på, arbetet tar flera timmar, säger Henrik Svenningsson.

Som ett meccano för vuxna

Under den fortsatta transporten kommer trailern periodvis att byggas på med ytterligare fyra axlar. En av Kraftdragarnas medarbetare kallar det för ett meccano för vuxna och ler nöjt.

Varje axel klarar 45 ton. För att trailern inte ska böja sig som en banan när den tunga transformatorn står ovanpå har metallbitar satts i skarvarna mellan delarna. När trailern är tom buktar den därför uppåt men blir rak när lasten är på.

En lastbil framför en lång trailer på en pråm
Trailern sänks ner för att komma under transformatorn. Bilden är från förra årets transport.

Viktig milstolpe i den fortsatta utbyggnaden

Svenska kraftnät är mitt uppe i en historisk utbyggnad och modernisering av elnätet i Stockholmsregionen. Det handlar om cirka 23 miljarder kronor som ska investeras för att skapa ett elsystem som ger regionen kraft att växa. 

– Vi vill ju att regionen ska fortsätta vara en dynamisk plats där fler kan leva och arbeta. Den här transformatorn är en viktig milstolpe i det, säger Kathrin Sonesson, huvudprojektledare.

Henrik och Kathrin ser glada ut i regnet på Hammarbykajen
Projektledare Henrik Svenningsson och huvudprojektledare Kathrin Sonesson på Hammarbykajen.

Fakta om transformatorn

  • Transportvikt: 343 ton
  • Höjd: 5 meter
  • Längd: 9,7 meter
  • Tillverkningstid inkl konstruktionstid: cirka 1,5 år

Svenska kraftnäts satsning i Stockholmsregionen

  • 94,5 kilometer ny ledning
  • Ökad kapacitet i 10 kilometer befintlig ledning
  • 44 kilometer nya kablar (varav 6 kilometer sjökabel)
  • Rivning av 27 kilometer ledning
  • 6 nya stationer
  • 2 upprustade stationer
  • Ökar kapaciteten med 2 400 megawatt från dagens cirka 3 700