Stort intresse för att få veta mer om byggnationen som pågår
Under tre dagar var det öppna hus på tre olika platser för att berätta om byggnationen av Aurora Line och för att intresserade skulle kunna ställa frågor. Kring 75 personer hade tagit sig ut i kylan för att delta och få veta mer.
Avverkning av träd och mark- och anläggningsarbetet längs ledningen Aurora Line har varit igång sedan oktober. Sedan jul pågår även planeringen av lindragningen. Delar av projektgruppen ihop med entreprenörerna var därför på plats i Vuollerim, Överkalix och Risudden den tredje veckan i januari för att svara på frågor om vad som sker i området och hur det kan komma att påverka markägare och boenden längs ledningen.
Material till fundament och stolpar
Under de öppna husen kom det upp frågor om det byggmaterial som används. Cementen till de platsbyggda fundamenten kommer från Gällivare och Kalix och de flesta av de förtillverkade fundamenten är tillverkade i Jämtland. För delsträckan Dockasberg–finska gränsen tillverkas en mindre del av de förtillverkade fundamenten i norra Finland. Gruset är från täkter i närheten för både delsträcka Messaure–Dockasberg och delsträcka Dockasberg–finska gränsen.
Vad gäller stålet till ledningsstolparna levereras det från Turkiet eftersom inga svenska leverantörer av den här typen av stål har tillräcklig kapacitet för den kvantitet som behövs.
Vuollerim växer
I Vuollerim har mer än 80 baracker byggts för de entreprenörer som behöver boende, detta utöver de som bor på det lokala Älvarnas hotell. Älvarnas hotell rekryterar ytterligare personal, dessutom ser man framför sig att det kommer säljas fler gymkort, liftkort och inte minst gynna den lokala handeln.
Ökad trafik i området
Vi på Svenska kraftnät använder såväl befintliga vägar som bygger nya vägar när vi bygger en ny ledning. Det innebär att det blir mer trafik i området än det vanligtvis är. I perioder kan det vara uppemot 20 lastbilar som samtidigt kör fram och tillbaka till byggarbetsplatsen under en arbetsdag. Många fordon är dessutom väldigt tungt lastade. Några av besökarna uttryckte oro att vägarna ska bli förstörda, men Svenska kraftnät har i avtal åtagit sig att vägarna ska vara minst i samma skick som innan när de lämnar.
Frågor?
Om du har frågor om arbetet i fält är du varmt välkommen att för sträckan Messaure–Dockasberg höra av dig till Johnny Scherdin, representant för Vic Energy AB, antingen per mejl: johnny.scherdin@powerlineman.se eller per mobil: 070-273 97 22.
För sträckan Dockasberg–finska gränsen finns Moa Strömbäck, representant för Nyab Sverige AB, att nås på mejl: moa.stromback@nyabab.se eller mobil: 070-282 11 99.
Du kan även höra av dig till Svenska kraftnäts kontaktperson Rolf Jakobsson på mejl: rolf.jakobsson@vattenfall.com eller telefon: 070-608 50 22.
Har du generella frågor om arbetet som görs på sträckan Messaure–Dockasberg kan du höra av dig till Pontus Kristiansen på mejl: pontus.kristiansen@svk.se eller mobil: 073-040 36 49.
För generella frågor om arbetet för sträckan Dockasberg–finska gränsen finns Christer Eneroth tillgänglig via mejl: christer.eneroth@svk.se eller på mobil: 0730-53 54 08.