Så här kan det se ut när vi bygger
I september väntar vi beslut från regeringen på att få börja bygga den svenska delen av Aurora Line. För att det ska bli lättare för er som äger mark eller bor längs den planerade ledningen att förstå vad det kan innebära publicerar vi här några bilder som visar olika arbetsmoment.
År 2025 planeras Aurora Line att vara i drift. Innan dess ska 18 mil ledning och 654 stolpar byggas. Under perioder är det tiotalet yrkesroller och hundratals personer som är engagerade för att utföra det omfattande arbete som krävs. Bilderna nedan är från arbete på en annan ledning men momenten är desamma.
Vägar och tung trafik
Vi använder såväl befintliga vägar som bygger nya vägar när vi bygger en ny ledning. Det innebär att det blir mer trafik i området än det vanligtvis är. Många fordon är dessutom tungt lastade. Arbete pågår under hela året, även under jaktsäsong.
Många arbetsmoment
Det är en mängd olika arbetsmoment som ska utföras för att ledningen ska bli klar. Många kräver stora maskiner och många kräver stor precision. Några av de mest påtagliga momenten är när vi schaktar, bygger formar, gjuter betongfundament, monterar stolpar, reser stolpar samt utför lindragning och sprängskarvning.
Stora utmaningar
Det är många hänsyn att ta längs den långa sträckan och mycket arbete som ska utföras på kort tid. I norr, på vintern, när arbetsdagarna är korta och det är -20 grader, frestar det på för både människor och maskiner. Aurora Line går dessutom mestadels parallellt med befintliga 400 kV luftledningar och det är alltid särskilt utmanande att bygga nära en spänningssatt ledning.
Minutiös planering och kvalitetskontroll
Den ca 18 mil långa ledningen är uppdelad på delsträckorna Messaure—Dockasberg och Dockasberg—finska gränsen för att skapa framdrift. Varje delsträcka är ca 9 mil vardera. För att bygget ska flyta på är planeringen minutiös. Kvalitetskontrollen underhand är dessutom omfattande för att säkerställa att vi bygger en ledning som står klar 2025 och som håller i nästan ett sekel.
– Utöver att vi kvalitetssäkrar utfört arbete uppstår det underhand många komplexa tekniska frågor för oss att lösa snabbt så att vi inte stoppar upp produktionen, säger Christer Eneroth, byggledare för Dockasberg—finska gränsen, och Henrik Schauman, byggledare för Messaure—Dockasberg.