EU besöker Aurora Line
Aurora Line är ett så kallat PCI-projekt och viktigt för att nå EU:s energimål och för elförsörjningen i ett tuffare säkerhetspolitiskt läge. Representanter från EU tillsammans med representanter från Fingrid och Svenska kraftnät gjorde idag besök i fält för att få se hur arbetet fortskrider.
Idag har EU besökt Aurora Line ute i fält. Första stoppet var platsen för ett 67 meter högt korsningstorn som ska lyfta linorna över den 410 meter breda Kalix älv. Avståndet mellan stolparna på var sida älven är 644 meter. För att flödet i älven inte ska äventyra ledningen står stolparna på tryggt avstånd från strandkanten. Ett spann brukar vanligtvis vara 250–400 meter.
Under dagen gjordes det även stopp vid Isovaara seriekompenseringsanläggning och ett besök vid korsningen av Torne älv vid Risudden. Älven är i korsningsspannet 220 meter bred. Där kommer ledningen att möta den finska sidan. Spannet mellan den svenska och finska stolpen är cirka 420 meter. På den finska sidan görs det bland annat stopp vid Viitajärvi station.
Viktig för den framtida gemensamma elförsörjningen
Aurora Line är viktig för att nå EU:s energimål och för elförsörjningen i ett tuffare säkerhetspolitiskt läge. Projektet är ett så kallat PCI-projekt och har fått medel från EU för att bland annat täcka delar av byggnadskostnaderna.
– Aurora Line är ett lysande exempel på det viktiga arbetet med att stärka den gemensamma europeiska elmarknaden. Att EU är med och finansierar är ett kvitto på det. Jag tycker också att det är roligt att se hur bra vi i Finland och Sverige samarbetar i det här projektet, säger Svenska kraftnäts generaldirektör Lotta Medelius-Bredhe.
– Jag känner mig stolt att få visa representanter från EU det otroliga jobb mina medarbetare gör här i Norrbotten. Stolpe för stolpe bygger vi ett elnät som är viktigt för den gröna omställningen både i Boden och i Bryssel. Och det gynnar inte bara oss utan även Finland och våra baltiska grannländer, säger huvudprojektledare Ida Wallentin.
I fas med tidplanen
Det är ett omfattande arbete som pågår. Totalt ska det upp 654 stolpar längs den 18 mil långa sträckan på den svenska sidan. Cirka 30 procent av fundamenten är färdigställda och den här veckan kommer 14 stolpar vara resta. I september börjar lindragningen och planerad driftsättning är i slutet av 2025. Den uppsatta tidplanen håller tack vare god planering och stort engagemang från alla inblandade.
Antal arbetare ute i fält
Antal arbetare som rör sig ute i fält just nu:
- Vuollerim: cirka 120 personer
- Risudden: cirka 140 personer, varav 90 procent är lokal arbetskraft
- Messaure: cirka 20 personer från Linxon och 20 personer från Dalekovod
Följ hur byggnationen fortskrider
Följ hur byggnationen fortskrider via vår digitala karta. Länk och instruktioner till den digitala kartan hittar du här på projektets webbplats under fliken ”Planerade och pågående byggarbeten”. På den digitala kartan finns även kontaktuppgifter till entreprenörerna.