Aurora Line går in i entreprenadfas
Projekteringsfasen för den 18 mil långa svenska delen av Aurora Line är över och ledningsprojektet går nu in i ett nytt skede. Onsdag förra veckan signerades samverkanskontrakt för mark- och anläggningsentreprenaden.
För att korta ledtiderna har projektgruppen för Aurora Line delat upp mark- och anläggningsentreprenaden i två delar. I och med kontrakten med Vic Energy och Nyab som signerades förra veckan kommer planeringsarbetet för de två delsträckorna Messaure—Dockasberg och Dockasberg—finska gränsen sätta igång efter årsskiftet.
Eftersom Aurora Line är en utlandsförbindelse är det den svenska regeringen som beslutar om ledningen får byggas, men först ska koncessionsansökan (tillstånd att bygga) handläggas av Elmarknadsinspektionen (Ei). Redan i januari får man i bästa fall en första signal om hur de ställer sig.
Planerings- och kostnadseffektiviseringar i samverkan
Det arbete som nu ska utföras är komplext med höga krav på flexibilitet. Det finns miljöhänsyn att ta längs hela sträckan, det finns också hänsyn att ta till sex olika samebyar vad gäller både tidplaner och arbete i fält.
Vi behöver hjälpas åt för att förkorta ledtiderna och planeringen genomförs därför i samverkan med entreprenörerna. Samverkan handlar även om kostnadseffektivisering. Som ett exempel ska det redan i februari köpas in cirka 5 700 ton stål till stolparna, innan dess är det mycket information som behöver samlas in. Gemensamt mål är drifttagen ledning 2025.
– Känns jätteroligt att vara på väg in i nästa fas, jag är så tacksam för det stora engagemang och den målmedvetenhet som gjort det här möjligt, säger Ida Wallentin, huvudprojektledare för Aurora Line.