Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Nu har Elektra dykt ner under Stockholms Ström

Nu har Elektra lämnat Östermalm bakom sig och befinner sig djupt nere i berget, under vattenytan, på väg mot Skeppsholmen och Södermalm i Stockholm. Läs artikeln om kabeltunneln och ventilationsschakten i lokaltidningen Mitti Stockholm med rubriken "Jätteborren lämnar Östermalm - på väg mot Söder".

Jätteborren lämnar Östermalm, på väg mot Söder 

Nu har den 240 meter långa tunnelborren Elektra grävt sig hela vägen till Strandvägen på sin resa mot Hammarby Sjöstad.

Stockholm behöver mer elektricitet. Därför ska statliga myndigheten Svenska kraftnät bygga ut transmissionsnätet med kablar för 400 kilovolt mellan Danderyd och Hammarby sjöstad.

Om Stockholm ska fortsätta växa och fungera, med ökad inflyttning och ökad elektrifiering, behövs mer kapacitet. I ett större perspektiv är det en viktig del i klimatomställningen, säger Ingegerd Bills, kommunikationsansvarig på projekt Anneberg-Skanstull, Svenska kraftnät. Eftersom luftledningar genom Stockholms innerstad inte är att tänka på går de under jord. För några år sedan började bygget av en drygt 13 kilometer lång tunnel. En av huvudrollerna spelas av Elektra, en gigantisk borr som mäter hela 240 meter på längden och fem meter i diameter. Med en hastighet på cirka 20 meter om dagen tuggar hon sig genom det hårda berget på mellan 50 och 100 meters djup. Det är som en hel fabrik under jord där många människor jobbar i olika skiftlag, säger Bills.

Skonsamt

Nu har maskineriet passerat Östermalm. På väg mot maxdjupet 100 meter fortsätter resan under Nybroviken mot Skeppsholmen. Ungefär i höjd med Fotografiska fortsätter Elektra sedan genom berget under Södermalm. Om man jämför med att spränga en tunnel är det här en väldigt skonsam metod. Det blir ett stomljud som uppstår genom små, små vibrationer som går genom berget upp till markplan och det låter lite som en byggfläkt, ett dovt surrande ljud, säger Bills. Enligt miljödomen får Svenska kraftnät borra mellan klockan 07 och 22 på vardagar, och mellan 09 och 18 på helger. På 200 meters håll kan man förnimma ljudet av Elektra, och i en enskild byggnad kan man höra ljudet under cirka 3-4 veckor, förutsatt att arbetet går som planerat, fortsätter Bills.

På Dramaten

Ingegerd Bills berättar att de varit i kontakt med berörda parter på sträckan, och att det hittills har gått bra. På Dramaten var de lite oroliga. Det visade sig att man kunde höra ljudet på Lilla scenen, men de tyckte att det var intressant. Det har inte varit nivåer som har stört verksamheterna. Vi vill rikta ett stort tack till alla som har visat förståelse för detta.

Fortsatt tunnelborrning under Blasieholmen, Skeppsholmen och Kastellholmen

Kontakter med känsliga verksamheter och företag är etablerade. 

Tunnelborrning, omgivningspåverkan, miljödom 

Att borra en tunnel har liten påverkan på omgivningen i jämförelse med sprängd tunnel. Tunnelborren kommer på sträckan mellan Strandvägen och Stadsgårdskajen befinner sig på cirka 90-100 meters djup. Stomljud kan märkas av i byggnader närmast tunnellinjen, främst i källarplan och på de nedre våningsplanen i byggnader som är berggrundlagda på berg. Berget är mestadels hårt under Skeppsholmen och Kastellholmen men det finns också platser där det är mjukare.

Mätningar utförs för att följa upp villkoren i projektets miljödom, både vad gäller stomljud och buller men också vatteninläckage i tunneln. Mätvärden rapporteras till ansvariga tillsynsmyndigheter. Längs tunneln byggs sex ventilationsschakt, det som är närmast beläget Blasieholmen, Skeppsholmen och Kastellholmen är det vid Stadsgårdskajen, mitt emot Fotografiska.  

Tillåtna riktvärden för buller och stomljud regleras i projektets miljödom

Arbete med tunnelborrning kan ske helgfri måndag-fredag, 07-22 samt lördag, söndag, helgdag 09-18, hänsyn tagen till bostäder och människors nattsömn. Arbete i tunneln och på markytan kan även förekomma vid andra tillfällen men då med mycket stränga villkor enligt projektets miljödom, lägre än 30 decibel. Stomljud kan märkas mest i källarplan och de nedre våningsplanen och avtar ju längre upp i byggnaden man befinner sig. En enskild byggnad tar cirka 3-4 veckor att passera, beroende på tunnelborrens framdrift. 

Tillfällig vistelse för boende 

Om stomljud skulle överskrida riktvärden i projektets miljödom och du t ex har nattarbete med behov att sova dagtid kan du erbjudas tillfälligt boende under en kortare tid, se tillåtna riktvärden för buller och stomljud ovan. Mer information om tillfällig vistelse finns på projektets hemsida, kontaktuppgifter nedan. 

Vår mobila utställning tackar för sig 

Sedan byggstart har Svenska kraftnäts och projektets mobila utställning varit en central och viktig del i kommunikationsarbetet kring Anneberg-Skanstull, tunneln för 400 kilovolts elkablar, och i kommunikationen om Stockholms elförsörjning och hur Svenska kraftnät arbetar för att öka nätkapaciteten för en fungerande huvudstad i en tid där energifrågan står i mer fokus än någonsin. Den mobila utställningen har haft tusentals besökare under de gångna åren i Mörby Centrum, Marina Läroverket vid Stocksundet, Naturhistoriska Riksmuseet, Stockholms Universitet och på Campus KTH. Våra mycket kompetenta, erfarna, sociala och synnerligen trevliga seniora kommunikatörer från Veteranpoolen har kompetens inom precis allt det som är viktigt för oss i projektet, energiförsörjning, bergteknik och mycket annat och har gjort ett  strålande arbete som ambassadörer för Svenska kraftnät och projektet. Det är enormt viktigt i vår strävan om bra, professionell och personlig kommunikation nära de vi påverkar med tunnelbygget. Med tunneln som utgångspunkt har vi fått möjlighet att prata både om den och det större perspektivet med Svenska kraftnät i fokus. Vi har ändå fattat beslut om att avveckla utställningen från 20 juni 2024. Passa på att göra ett besök på Campus KTH, vid Millesfontänen, IVL Svenska Miljöinstitutet, öppettider vardagar 10-17. 

Snart är arbeten igång vid samtliga ventilationsschakt

  • Mörby: Raiseborrning av ventilationsschaktet, förstärkningsarbeten samt gjutning av väggar och tak slutförts. Förändrade förutsättningar och krav avseende bland annat ventilationssystemet i schakten, gör att vi tar ett omtag i projektering med behov av nya ritningar och instruktioner för det fortsatta arbetet. Det innebär att arbetet på plats tar en paus och att det kommer att ta längre tid att färdigställa ventilationsschaktet. 
  • Stocksundet: Raiseborrning av ventilationsschaktet, förstärkningsarbeten samt gjutning av väggar och tak slutförts. Förändrade förutsättningar och krav avseende bland annat ventilationssystemet i schakten, gör att vi tar ett omtag i projektering med behov av nya ritningar och instruktioner för det fortsatta arbetet. Det innebär att arbetet på plats tar en paus och att det kommer att ta längre tid att färdigställa ventilationsschaktet. 
  • Frescati: Arbete pågår med att förstärka bergytorna där raiseborrning av ventilationsschaktet kommer att ta vid.  
  • KTH: Pågående etablering och förberedelser av byggarbetsplatsen för ventilationsschakt KTH, beläget mellan IVL Svenska Miljöinstitutet och Sophiahemmet. Under markytan breddas tunneln och det sker sprängning av en förbindelsetunnel mellan huvudtunneln och det kommande schaktläget. Sprängningarna sker djupt nere under markytan på cirka 100 meters avstånd från närmaste byggnad vid IVL, ett för sprängning långt avstånd. Bullret från sprängningarna låter som ett dovt ”smatterband”, det är låga nivåer men hörbart
  • Stadsgårdskajen: Pågående arbete i bergrummet 100 meter ner under markytan och förbindelsetunneln mellan schaktläget och den kommande huvudtunneln under Saltsjön. Kärnborrning har utförts för att undersöka bergkvaliteten, förbereda och anpassa arbetsmetoder inför tunnelborrens passage under Saltsjön
  • Skanstull: Under sommaren 2024 planerar entreprenören att etablera sig vid schaktläget i Mårtensdal, Hammarby sjöstad. Ett informationsutskick till samtliga berörda företag, verksamheter och boende inom projektets påverkansområde kommer att ske inom kort. Det sker ett omfattande projekteringsarbete för ventilationsschaktet i ett område med många aktörer och verksamheter som kräver omfattande, noggrann samordning med alla berörda. De 400 kV kablar kommer att installeras i tunneln kommer i den södra änden att anslutas i det gasisolerade ställverket (”GIS”-station) som har byggts av Svenska kraftnät.

Kontrollprogram hydrogeologi, akustik

  • Montering av grundvattenrör för mätning före, under och efter det att tunnelborrmaskinen har passerat samt infiltrationstester längs tunnelsträckningen 
  • Montering av mätare och avläsning av buller, stomljud, vibrationer i de områden där arbete med tunnel och ventilationsschakt sker för att följa upp villkor i projektets miljödom 
  • Besiktningar och kontroller av byggnader sker inom ramen för projektets kontrollprogram med rapportering till ansvariga tillsynsmyndigheter vid Danderyds kommun, Solna och Stockholms Stad samt Länsstyrelsen i Stockholm