Niohundra meter till Hammarby sjöstad
Tunnelborrningen går snabbt framåt och med niohundra meter kvar kan vi snart skönja mållinjen i Mårtensdal, Hammarby sjöstad.
Omgivningspåverkan Södermalm
Tunnelborrens passage under Södermalm har förberetts i nära kontakt med företag, verksamheter och boende inom projektets påverkansområde. Besiktning av byggnader har genomförts, installation av buller- och vibrationsmätare skett, sättningsdubb, grundvattenrör installerats.
Varierande grundläggning Södermalm
Byggnaderna på Södermalm har varierande grundläggning, lera, morän och berg. Mjukare grundläggning som lera och morän ger lägre stomljudsnivåer medan berggrundläggning ger högre nivåer.
Tunnelborrning, omgivningspåverkan, miljödom
Tunnelborrningen har påverkat företag, verksamheter och boende på Södermalm men i något mindre omfattning än förväntat. Det visar att metoden är skonsam i jämförelse med sprängd tunnel.
Det stomljud som märks kan jämföras med ett dovt mullrande ljud, som en byggfläkt eller att färdas på en passagerarfärja och främst i byggnader allra närmast tunnellinjen. Alla mest märks det i källarplan och på de nedre våningsplanen, stomljudet avtar med 3-4 decibel för varje våningsplan ju längre upp i en byggnad man befinner sig.
Tillåtna riktvärden för buller och stomljud regleras i projektets miljödom samt tillfällig vistelse
Arbete med tunnelborrning under bostäder sker med hänsyn till människors nattsömn, helgfri måndag-fredag, 07.00-22.00 samt lördag, söndag, helgdag 09.00-18.00. En enskild byggnad tar cirka 3-4 veckor att passera beroende på tunnelborrens framdrift. Om stomljud skulle överskrida riktvärden i projektets miljödom och du t ex har nattarbete med behov att sova dagtid kan du erbjudas tillfälligt boende under en kortare tid. Arbete i tunneln och på markytan kan förekomma även vid andra tillfällen enligt villkoren i projektets miljödom.
Sex ventilationsschakt längs tunnelsträckningen
- Ventilationsschakt Mörby och Stocksundet. Förändrade förutsättningar och krav gör att vi tar ett omtag i projektering med behov av nya ritningar och instruktioner för det fortsatta arbetet. Arbetet slutförs 2025-2026.
- Ventilationsschakt Frescati. Raiseborrning av ventilationsschaktet, sprängningar, bergförstärkning och armering av teknikutrymmet har slutförts inför betongarbeten i teknikutrymmet
- Ventilationsschakt KTH, IVL, Sophiahemmet. Arbetet med ventilationsschaktet går planenligt med sprängningar. Metodiken är att man först borrar hål som följs av sprängningar med fasta tider och bergmassor som tas ut via tunneln för att minska antalet transporter ovanjord. När berguttaget är klart sker bergförstärkning, betong- och stålarbeten samt installationer av utrustning i teknikutrymmet.
- Ventilationsschakt Stadsgårdskajen. Sprängningar har slutförts, här sker för närvarande inget arbete.
- Ventilationsschakt Skanstull. Arbetet med vertikalschaktet i Mårtensdal, Hammarby sjöstad inleddes sommaren 2024, arbete med spont, jordschakt och ridåinjektering har slutförts. Sprängningsarbeten inleddes i februari 2025 och följs av borrning inför vajersågning.
Kontrollprogram hydrogeologi, akustik
- Montering av grundvattenrör för mätning före, under och efter det att tunnelborrmaskinen har passerat samt infiltrationstester längs tunnelsträckningen
- Montering av mätare och avläsning av buller, stomljud, vibrationer i de områden där arbete med tunnel och ventilationsschakt sker för att följa upp villkor i projektets miljödom, just nu är fokus på Södermalm
- Besiktningar och kontroller av byggnader sker inom ramen för projektets kontrollprogram med rapportering till ansvariga tillsynsmyndigheter vid Danderyds kommun, Solna och Stockholms Stad samt Länsstyrelsen i Stockholm