Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

En halv kilometer in under Södermalm

Nyligen nådde tunnelborrmaskinen en redan utsprängd tunnel under Stockholms Ström, djupt nere under vattenytan mellan Skeppsholmen och Södermalm. Efter service och underhåll av borrmaskinen har ytterligare 500 meter borrats.

Tunnelborrning, omgivningspåverkan, miljödom 

Byggnaderna på Södermalm i Stockholm har varierande grundläggning, mycket lera och morän, gynnsamt utifrån omgivningspåverkan med lägre nivåer stomljud än för berggrundlagda byggnader, men också berg som ger högre nivåer. 

Borrning av tunnel har liten påverkan på omgivningen i jämförelse med sprängd tunnel. Det som märks är ett dovt mullrande ljud, som en byggfläkt eller att färdas på en passagerarfärja, i byggnader allra närmast tunnellinjen. Det märks mest i källarplan och på de nedre våningsplanen och avtar för varje våningsplan ju längre upp i en byggnad man befinner sig. 

Arbete med tunnelborrning i närheten av bostäder sker med hänsyn till människors nattsömn, helgfri måndag-fredag, 7-22 samt lördag, söndag, helgdag 8-18. Arbete i tunneln och på markytan kan förekomma även vid andra tillfällen enligt villkoren i projektets miljödom. En enskild byggnad tar cirka 3-4 veckor att passera, beroende på tunnelborrens framdrift. Om stomljud skulle överskrida riktvärden i projektets miljödom och du har nattarbete med behov att sova dagtid kan du erbjudas tillfälligt boende under en kortare tid. 

Händelser vid ventilationsschakten

Ventilationsschakt Mörby och Stocksundet – tillfällig paus 

Förändrade förutsättningar och krav, bland annat avseende ventilationssystemet i schaktet, gör att vi tar ett omtag i projektering med behov av nya ritningar och instruktioner för det fortsatta arbetet. Det innebär att arbetet slutförs 2025-2026. Den närliggande parkeringen vid Mörby är öppen under pausen. 

Ventilationsschakt Frescati

Raiseborrning av ventilationsschaktet har slutförts strax söder om Stockholms Universitet följt av bergförstärkning inför betongarbeten. 

Ventilationsschakt KTH, IVL, Sophiahemmet

Arbetet med ventilationsschakt KTH går enligt plan. Efter genomförd raiseborrning kommer sprängningsarbeten att starta inom kort. Först sker borrning av hål som följs av sprängningarna, vanligtvis ett par sprängsalvor per dag under en till två månader med fasta sprängningstider. Att schaktet är raiseborrat gör att de bergmassor som sprängs kan tas ut genom tunneln. Det minskar antalet fordonstransporter ovanjord. När berguttaget är klart sker bergförstärkning, betong- och stålarbeten samt installationer. 

Ventilationsschakt Stadsgårdskajen

Här sker för närvarande ingen produktion.

Ventilationsschakt Skanstull

Arbetet med vertikalschaktet i Mårtensdal, Hammarby sjöstad inleddes sommaren 2024. Här har arbete med spont och jordschakt färdigställts, ridåinjektering påbörjats och fortsätter under ytterligare en tid. 

Kontrollprogram hydrogeologi, akustik

  • Grundvattenrör för mätning före, under och efter det att tunnelborrmaskinen har passerat samt infiltrationstester längs tunnelsträckningen 
  • Montering av mätare och avläsning av buller, stomljud, vibrationer i de områden där arbete med tunnel och ventilationsschakt sker för att följa upp villkor i projektets miljödom 
  • Besiktningar och kontroller av byggnader sker inom ramen för projektets kontrollprogram med rapportering till ansvariga tillsynsmyndigheter vid Danderyds kommun, Solna och Stockholms Stad samt Länsstyrelsen i Stockholm