Elektra under Skeppsholmen på väg mot Södermalm
Nu passerar tunnelborrmaskinen Elektra under Skeppsholmen med 3 kilometer kvar till slutdestinationen i Mårtensdal, Hammarby sjöstad.
Tunnelborrning, omgivningspåverkan, miljödom
Att borra en tunnel har liten påverkan på omgivningen i jämförelse med sprängd tunnel. Tunnelborren befinner sig på sträckan mellan Skeppsholmen och Stadsgårdskajen på cirka 90-100 meters djup. Stomljud kan märkas av i byggnader närmast tunnellinjen, främst i källarplan och på de nedre våningsplanen i byggnader som är grundlagda på berg. Berget är mestadels hårt under Skeppsholmen och Kastellholmen men det finns också platser där det är mjukare. Längs tunneln byggs också sex ventilationsschakt, det som ligger närmast Skeppsholmen finns vid Stadsgårdskajen, mitt emot Fotografiska.
Tillåtna riktvärden för buller och stomljud regleras i projektets miljödom
Arbete med tunnelborrning kan ske helgfri måndag-fredag, 07.00-22.00 samt lördag, söndag, helgdag 09.00-18.00, det med hänsyn tagen till bostäder och människors nattsömn. Arbete i tunneln och på markytan kan förekomma även vid andra tillfällen men då med mycket stränga villkor enligt projektets miljödom, lägre än 30 decibel. En enskild byggnad tar cirka 3-4 veckor att passera, beroende på tunnelborrens framdrift.
Tillfällig vistelse för boende
Om stomljud skulle överskrida riktvärden i projektets miljödom och du t ex har nattarbete med behov att sova dagtid kan du erbjudas tillfälligt boende under en kortare tid.
Arbeten vid samtliga ventilationsschakt
Ventilationsschakt Mörby
Raiseborrning av ventilationsschaktet, förstärkningsarbeten och gjutning av väggar och tak har slutförts. Förändrade förutsättningar och krav, avseende bland annat ventilationssystemet i schaktet, gör att vi tar ett omtag i projektering med behov av nya ritningar och instruktioner för det fortsatta arbetet. Det innebär att arbetet på plats tar en tillfällig paus och slutförs 2025-2026, under pausen kommer den närmast liggande parkeringen att vara öppen.
Ventilationsschakt Stocksundet
Raiseborrning av ventilationsschaktet, förstärkningsarbeten samt gjutning av väggar och tak har slutförts. Förändrade förutsättningar och krav avseende bland annat ventilationssystemet i schakten, gör att vi tar ett omtag i projektering med behov av nya ritningar och instruktioner för det fortsatta arbetet. Det innebär att arbetet på plats tar en paus och slutförs 2025-2026.
Ventilationsschakt Frescati
Här pågår förberedande arbeten på den byggarbetsplatsen som ligger strax söder om Stockholms Universitet. När det är färdigt inleds raiseborrning av ventilationsschaktet.
Ventilationsschakt KTH, IVL, Sophiahemmet
På byggarbetsplatsen för ventilationsschakt KTH pågår sprängning ovanjord. När sprängningarna ovanjord är utförda inleds borrning för spont och jordschaktning. Under markytan sker sprängning för breddning av tunneln och av en förbindelsetunnel mellan huvudtunneln och det kommande schaktläget. Sprängningarna sker djupt nere under markytan på cirka 100 meters avstånd från närmaste byggnad vid IVL, ett för sprängning långt avstånd.
Ventilationsschakt Stadsgårdskajen
Det pågår sprängningsarbete i bergrummet 100 meter ner under markytan, förbindelsetunnel och del av kabeltunnel under Saltsjön. Kärnborrning har utförts för att undersöka bergkvaliteten, förbereda och anpassa arbetsmetoder för tunnelborrens passage.
Ventilationsschakt Skanstull
Entreprenören planerar för etablering vid schaktläget i Mårtensdal, Hammarby sjöstad under sommaren 2024. Ventilationsschaktet planeras i ett område med många aktörer och verksamheter som kräver omfattande, noggrann samordning med alla berörda. De 400 kV kablar kommer att installeras i tunneln kommer i den södra änden att anslutas i det gasisolerade ställverket (”GIS”-station) som har byggts av Svenska kraftnät.
Kontrollprogram hydrogeologi, akustik
- Montering av grundvattenrör för mätning före, under och efter det att tunnelborrmaskinen har passerat samt infiltrationstester längs tunnelsträckningen
- Montering av mätare och avläsning av buller, stomljud, vibrationer i de områden där arbete med tunnel och ventilationsschakt sker för att följa upp villkor i projektets miljödom
- Besiktningar och kontroller av byggnader sker inom ramen för projektets kontrollprogram med rapportering till ansvariga tillsynsmyndigheter vid Danderyds kommun, Solna och Stockholms Stad samt Länsstyrelsen i Stockholm