Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Elektra på väg mot Södermalm

Tunnelborrmaskinen Elektra befinner sig under Skeppsholmen i riktning mot Södermalm och slutdestinationen i Mårtensdal, Hammarby sjöstad.

Tunnelborrning, omgivningspåverkan, miljödom 

Att borra tunnel har liten påverkan på omgivningen jämfört med sprängd tunnel. Tunnelborren befinner sig mellan Skeppsholmen och Södermalm på 90-100 meters djup. Stomljud kan märkas av i byggnader närmast tunnellinjen, främst i källarplan och på de nedre våningsplanen. Berget är mestadels hårt under Skeppsholmen och vattnet men det finns också platser och zoner där det är mjukare. Vi gör mätningar för att följa upp villkoren i projektets miljödom, stomljud och buller och vatteninläckage i tunneln för rapportering till ansvariga tillsynsmyndigheter, Danderyds kommun och Solna Stad samt Stockholms Stad och Länsstyrelsen i Stockholm. Längs tunneln byggs också sex ventilationsschakt, det som ligger närmast Skeppsholmen finns vid Stadsgårdskajen, mitt emot Fotografiska på Södermalm.  

Tillåtna riktvärden för buller och stomljud enligt miljödom

Arbete med tunnelborrning kan ske helgfri måndag-fredag, 07.00-22.00 samt lördag, söndag, helgdag 09.00-18.00, det med hänsyn till bostäder och människors nattsömn. Arbete i tunneln och på markytan kan förekomma även vid andra tillfällen men då med mycket stränga villkor enligt projektets miljödom, lägre än 30 decibel. Stomljud märks mest i källarplan och avtar ju högre upp i en byggnad man befinner sig. Ur stomljudssynpunkt tar en enskild byggnad 3-4 veckor att passera, beroende på tunnelborrens framdrift. 

Tillfällig vistelse för boende 

Om stomljud skulle överskrida riktvärden i projektets miljödom och du t ex har nattarbete med behov att sova dagtid kan du erbjudas tillfälligt boende under en kortare tid. Mer information om tillfällig vistelse finns här på hemsidan. 

Arbeten vid samtliga ventilationsschakt

Ventilationsschakt Mörby 

Raiseborrning av ventilationsschaktet, förstärkningsarbeten och gjutning av väggar och tak har slutförts. Förändrade förutsättningar och krav, avseende bland annat ventilationssystemet i schaktet, gör att vi tar ett omtag i projektering med behov av nya ritningar och instruktioner för det fortsatta arbetet. Det innebär att arbetet på plats tar en tillfällig paus och slutförs 2025-2026. Den närliggande parkeringen är öppen under pausen. När allt arbete med ventilationsschaktet är färdigt är en ventilationshuv det som kommer att synas i markplan. 

Ventilationsschakt Stocksundet

Raiseborrning av ventilationsschaktet, förstärkningsarbeten och gjutning av väggar och tak har slutförts. Förändrade förutsättningar och krav avseende bland annat ventilationssystemet i schakten, gör att vi tar ett omtag i projektering med behov av nya ritningar och instruktioner för det fortsatta arbetet. Det innebär att arbetet på plats tar en tillfällig paus och slutförs 2025-2026. När allt arbete med ventilationsschaktet är färdigt är en ventilationshuv det som kommer att synas i markplan. 

Ventilationsschakt Frescati

Här pågår förberedande arbeten på den byggarbetsplatsen som ligger strax söder om Stockholms Universitet, just nu sprängningar som kommer att följas av raiseborrning av ventilationsschaktet.  

Ventilationsschakt KTH, IVL, Sophiahemmet

På byggarbetsplatsen för ventilationsschakt KTH, beläget mellan IVL Svenska Miljöinstitutet och Sophiahemmet, fortsätter arbetet enligt plan. Möjliga tider för sprängning vid ventilationsschaktet är kl. 10 och 14. Arbetet med spontning är i det närmaste slutfört, det har också skett svetsning av plåtar. Nu inleds snart gjutning av en betongplatta för en jämn yta inför arbetet med ridåinjektering med preliminär start i augusti. Under markytan sker sprängning för breddning av tunneln och av en förbindelsetunnel mellan huvudtunneln och schaktläget. Sprängningarna sker djupt nere under markytan på cirka 100 meters avstånd från närmaste byggnad, ett för sprängning långt avstånd. Bullret från sprängningarna låter som ett dovt ”smatterband”, det är låga nivåer men hörbart. 

Ventilationsschakt Stadsgårdskajen

Det pågår sprängningsarbete i bergrummet 100 meter ner under markytan, förbindelsetunnel och del av kabeltunneln under Saltsjön. Tidigare har kärnborrning utförts för att undersöka bergkvaliteten, förbereda och anpassa arbetsmetoder för tunnelborrens passage under vattnet. 

Ventilationsschakt Skanstull

Etablering vid schaktläget i Mårtensdal, Hammarby sjöstad har skett. Ventilationsschaktet planeras i ett område med många aktörer och verksamheter som kräver omfattande, noggrann samordning med berörda. De 400 kilovolts elkablar som kommer att installeras i tunneln kommer i den södra änden att anslutas i det gasisolerade ställverk som har byggts av Svenska kraftnät.

Kontrollprogram hydrogeologi, akustik

  • Montering av grundvattenrör för mätning före, under och efter det att tunnelborrmaskinen har passerat samt infiltrationstester längs tunnelsträckningen 
  • Montering av mätare och avläsning av buller, stomljud, vibrationer i de områden där arbete med tunnel och ventilationsschakt sker för att följa upp villkor i projektets miljödom 
  • Besiktningar och kontroller av byggnader sker inom ramen för projektets kontrollprogram med rapportering till ansvariga tillsynsmyndigheter vid Danderyds kommun, Solna och Stockholms Stad samt Länsstyrelsen i Stockholm