Nyttor och effekter, elmarknadshubb
I regeringens uppdrag till Svenska kraftnät att utveckla och driva en Elmarknadshubb framgår ett antal nyttoeffekter som hubben ska bidra till.
Nyttor och effekter som hubben bland annat ska bidra till:
- hjälpa kunderna att vara aktiva
- säkerställa konkurrensneutralt informationsutbyte
- vara ett nav för processer och funktioner på marknaden
- vara stöd för en elhandlarcentrisk marknadsmodell.
Projektet är pausat och att de beskrivna nyttorna och effekterna är utifrån perspektivet med elhandlarcentrisk modell, det vill säga läget fram till projektpaus.
Notera att nyttorna och effekterna i många fall inte kommer realiseras per automatik när Elmarknadshubben införs. De kommer i de flesta fall behöva realiseras av aktörerna och andra intressenter på marknaden – Elmarknadshubben ska ses just som en möjliggörare. Olika aktörer kan också bedöma effekterna av Elmarknadshubben på olika sätt beroende på vilken typ av aktör de är, vilken situation de befinner sig i och vilka förutsättningar de har. Därför är det viktigt att varje enskild aktör utvärderar vilken påverkan och vilka möjligheter som effekterna har för dem.
Kundsamtycken ersätter fullmakter
Dagens fullmaktshantering är omständlig och måste ofta riktas mot två parter efter varandra, först elnätsföretaget och sedan det befintliga elhandelsföretaget, vilket driver tidsåtgång och manuellt arbete.
Med hantering av kundens samtycke i Elmarknadshubben kan ett valt elhandelsföretag hämta relevanta uppgifter snabbt utan handpåläggning av andra aktörer.
Automatiserade avtalsprocesser
Genom att hanteringen kring informationshämtning effektiviseras och snabbas upp, görs det även möjligt för elhandelsföretagen att automatisera och digitalisera sina avtalsprocesser.
Även en kund som inte har all information kan teckna avtal via elhandelsföretagets hemsida vid samma tillfälle och utan manuell hantering.
Efterlevnad av regelverk
I dagsläget är elnätsföretagen ansvariga för leveransstrukturen (koppling mellan anläggning och elhandelsföretag över tid). Detta ansvar kommer att tas över av Elmarknadshubben vilket leder till garanterad objektivitet, likabehandling och regelefterlevnad bland annat avseende flödena kring leveransstart och leveransslut.
På så sätt skapas förutsättningar för färre retroaktiva ändringshändelser jämfört med dagens situation.
Beställning frånkoppling
Idag sker beställning av frånkoppling (exempelvis vid bristande betalning från kund) på ett ”ostrukturerat” sätt från elhandelsföretaget till elnätsföretaget, till exempel via e-post eller telefon.
Med möjlighet till strukturerad beställning av frånkoppling via hubben ges möjligheter till både ökad effektivitet, enhetlighet och spårbarhet av dessa beställningar.
Eget aktörsregister utgår
Med en central källa för information möjliggörs ökad effektivitet och minskad administration. Elhandelsföretag behöver inte längre skapa och löpande underhålla register med alla andra aktörer och deras adresseringsuppgifter eller kontaktuppgifter då detta hanteras av Elmarknadshubben.
Hantering vid elhandelsföretag i konkurs
Att ett elhandelsföretag går i konkurs är en ovanlig händelse. Men om det sker möjliggör Elmarknadshubben en central hantering av anvisning av berörda kunder.
Detta innebär en effektiv hantering som garanterarar likabehandling för alla kunder och regelefterlevnad. I dagsläget kan anvisningshanteringen ske på olika sätt beroende på vilka elnätsföretag som berörs.
En central källa för information
Elmarknadshubben blir en central källa för information om bland annat anläggningar, leveransstruktur och mätvärden för alla berörda intressenter.
Strukturerade frågor och svar mellan aktörer
Elmarknadshubben kommer kunna möjliggöra en strukturerad och spårbar kommunikationsväg mellan aktörer. Det kan avse frågor och svar, någon slags ärendehantering eller annan slags informationsspridning som en eller flera aktörer har behov av.
Detta kan ersätta dagens hantering via e-post och telefon.
Säkrare informationsutbyte
Genom att centralisera aktörernas informationsutbyte via Elmarknadshubben skapas förutsättningar för att skapa ett tekniskt säkrare informationsutbyte jämfört med dagens informationsutbyte som sker direkt mellan aktörerna enligt en ”alla-till-alla modell”.
Högre tillgänglighetskrav
Genom att centralisera aktörernas informationsutbyte via Elmarknadshubben skapas förutsättningar för att ställa högre tillgänglighetskrav jämfört med tillgänglighetskraven på de aktörssystem som används i dagens informationsutbyte.
Långtidslagring av mätvärden
Elmarknadshubben kommer att stödja långtidslagring av mätvärden (10 år) för berörda intressenter på marknaden.
Framtidssäkring för förändringar regelverk
Eventuella framtida förändringar i process och regelverk som påverkar informationsutbytet mellan aktörerna implementeras enklare i ett centralt system som Elmarknadshubben än i alla aktörssystem.
En part för elavtal
Idag behöver kunden ha avtal med både elnätsföretag och elhandelsföretag. Med den nya modellen behöver kunden* bara teckna avtal med valfritt elhandelsföretag och får då elnätsavtalet ”på köpet”.
Elhandelsföretaget blir den primära kontakten för kunden för de flesta ärendetyper. *Gäller inte högspänningskunder och större producenter som behöver teckna separat nätavtal.
Information om avtalsuppgifter
Både kund och elhandelsföretag får tillgång till information om bindningstid, uppsägningstid och brytavgift i Elmarknadshubben, det vill säga det går att undvika att få oönskade kostnader vid tecknande av nya elavtal innan tidigare elavtal är avslutade.
Aktivering realtidsmätvärden
Senast 1 januari 2025 ska kundens installerade mätare ha en HAN-kontakt. HAN står för home area network. På kundens begäran via kundportalen kan elnätsföretaget begära aktivering av mätarens kundgränssnitt.
Detta möjliggör för kunden att själv eller via tredje part kunna utläsa mätvärden i realtid för att till exempel kunna genomföra energieffektiviseringsåtgärder.
Trygghet för kunden
Först när en kund lämnat samtycke till ett elhandelsföretag eller energitjänsteföretag kan de ges tillgång till kundens uppgifter i Elmarknadshubben.
Detta innebär en ökad trygghet för kunden då risken för oönskade leverantörsbyten minskar. Kunden kan även när som helst återkalla ett lämnat samtycke.
Överblick anläggningar och avtal
Via kundportalen kan kunden få överblick över alla sina anläggningar och avtal.
Kunden kan även få överblick, och därmed kontroll, över de samtycken som lämnats via Elmarknadshubben till elhandelsföretag och energitjänsteföretag.
Samlad bild elkostnader
När samfakturering möjliggörs kommer kunden kunna ges en samlad bild över sina elkostnader för både el och nät, vilket medför möjlighet till större kontroll och medvetenhet.
Ansvar för leverenstruktur överförs till elmarknadshubben
I dagsläget är elnätsföretagen ansvariga för leveransstrukturen (koppling mellan anläggning och elhandelsföretag över tid). Detta ansvar kommer att tas över av Elmarknadshubben.
Med en central källa för information möjliggörs ökad effektivitet och minskad administration. Elnätsföretagen kommer fortfarande att ha tillgång till relevant information.
Tidskrävande fullmakter tjänsteföretag utgår
Dagens fullmaktshantering är i stora delar manuell och därmed omständlig, vilket gör att det driver tidsåtgång.
Med hantering av kundens samtycke i Elmarknadshubben kan ett valt energitjänsteföretag hämta ut relevanta uppgifter både snabbt och utan handpåläggning av elnätsföretagen.
Tidskrävande fullmakter leverantörsbyte utgår
Dagens fullmaktshantering är omständlig och måste ofta riktas mot två parter efter varandra, först elnätsföretaget och sedan det befintliga elhandelsföretaget, vilket gör att det driver tidsåtgång och manuellt arbete för alla parter.
Med hantering av kundens samtycke i Elmarknadshubben kan ett valt elhandelsföretag hämta ut relevanta uppgifter både snabbt och utan handpåläggning av elnätsföretagen.
Effektivare distribution mätvärden
Elnätsföretaget behöver endast rapportera in mätvärden till Elmarknadshubben som i sin tur distribuerar till elhandelsföretag som har leveransansvaret och eventuella energitjänsteföretag om kundsamtycke finns för det.
Dataunderlag för statistik utgår
Elnätsföretagens löpande administrationsbörda minskar, samtidigt som Statistikmyndigheten (SCB) varje gång får den information de behöver när de behöver den, genom att möjliggöra för SCB att själva kunna hämta den information de behöver för sin statistik. Detta kommer skapa möjlighet till nya statistikprodukter.
Uppdaterade kontaktuppgifter till kund
Vid varje flytt eller leverantörsbyte behöver elhandelsföretaget registrera kundens kontaktuppgifter. Detta medför att kontaktuppgifterna till kunden kontinuerligt kommer att hållas uppdaterade i Elmarknadshubben.
Detta innebär en mer frekvent uppdatering jämfört med dagens situation då elnätsföretagen bara har kontakt med kunden i samband med flytt.
Genom att enklare hämta utökad information om kundernas anläggningar kan energitjänsterna effektiviseras och utökas.
Tillgång till mer information
I dagsläget kan ett energitjänsteföretag få mätvärden från kundens elnätsföretag.
Från Elmarknadshubben kommer energitjänsteföretaget löpande kunna hämta ytterligare uppgifter om kundens anläggning, till exempel information om avtal, nättariffer, nätavgifter, aktiv och reaktiv energi (detta sker efter kundsamtyckeshantering i elmarknadshubben).
Utveckla nya energitjänster
Ökad och mer lättillgänglig information från Elmarknadshubben ger möjligheter för energitjänsteföretag att utveckla nya energitjänster.
Kundsamtycken ersätter fullmakter
Dagens fullmaktshantering är i stora delar manuell och därmed omständlig och tidskrävande.
Med hantering av kundens samtycke i Elmarknadshubben kan ett valt energitjänsteföretag hämta ut relevanta uppgifter snabbt och utan handpåläggning av andra aktörer.
Snabbare uppstart av energitjänster
Genom att använda kundsamtycke i Elmarknadshubben istället för dagens fullmakter kan energitjänsteföretagen erbjuda sina kunder automatiserade och digitala avtalsprocesser och snabbare starta upp leverans av energitjänster.
Idag uppstår ofta en fördröjning då energitjänsteföretaget ska invänta elnätsföretagets hantering av fullmakt för att kunna starta upp energitjänsten till kunden.
Minskat behov av elnätsföretagens kundtjänst
Den elhandlarcentriska modellen innebär att kunden har elhandelsföretaget som sin primära kontakt.
När det gäller anläggningsspecifika händelser som till exempel nyanslutning och mätarbyte ska kunden dock fortsatt ha dialogen direkt med elnätsföretaget. Detta medför att omfattningen av elnätsföretagens kundtjänst kommer att minska.
Utökning av elhandelsföretagens kundtjänst
Den elhandlarcentriska modellen innebär att kunden har elhandelsföretaget som sin primära kontakt. När det gäller anläggningsspecifika händelser som till exempel nyanslutning och mätarbyte ska kunden fortsatt ha dialog direkt med elnätsföretaget. Detta innebär att omfattningen av elhandelsföretagens kundtjänst kommer att öka.
Elhandelsföretagens kundtjänst kommer bland annat behöva ha större kunskap om nätverksamhet och kunna svara på vanliga frågor. Som underlag för detta kommer det elhandelsföretaget kunna hämta att finnas en del anläggningsuppgifter i hubben som exempelvis nättariff, säkringsstorlek och fastal.
Kreditrisker vid samfakturering
En modell för hur kreditriskerna ska hanteras ska tas fram.
Finansiering av elmarknadshubben
Svenska kraftnät har fått i regeringsuppdrag att utveckla och löpande driva Elmarknadshubben. Kostnaderna för Elmarknadshubbens ska finansieras genom avgifter för aktörerna som nyttjar Elmarknadshubben. Detta kommer att ske enligt en avgiftsmodell som är under framtagande.
Omställningskostnader för aktörerna
Samtliga aktörer i Sverige behöver ställa om sin verksamhet till den elhandlarcentriska modellen och kommunikation med Elmarknadshubben. Det innebär att det uppstår kostnader för anpassningar av bland annat IT-system, affärsprocesser och organisationer.
Dagens anvisningsavtal vid inflytt försvinner
En följd av elhandlarcentrisk marknadsmodell och den tillhörande devisen ”inget avtal – ingen el” är att en kund som flyttar in på en ny anläggning inte automatiskt kommer att anvisas ett elhandelsföretag om inget aktivt val av elhandelsföretag har gjorts, utan modellen förutsätter att kunden själv gör ett aktivt val.
Elhandel på lika villkor
Kunden kontaktar valfritt elhandelsföretag för att teckna avtal. Dagens anvisningsavtal vid inflytt försvinner. Elmarknadshubben kommer agera objektivt utifrån gällande regelverk. Detta leder till att alla elhandelsföretag kommer mötas av lika villkor, vilket främjar konkurrensen.
Enklare för nya aktörer
Elmarknadshubben kommer att underlätta för nya aktörer som vill etablera sig på den svenska elmarknaden. Tidsåtgången för att bygga nya system sänks, dels genom att kommunikationen framöver kommer att riktas mot endast en part, men också för att ett modernt tekniskt gränssnitt underlättar systemintegrationen.
Ett steg mot nordisk marknad
Danmark har sin hubb i drift, Norge likaså. Finlands hubb är under utveckling. Med en svensk Elmarknadshubb kommer vi ett steg närmare en harmoniserad nordisk slutkundsmarknad där det finns potential att på sikt koppla samman hubbarna.
Höga säkerhetskrav på ett centralt system
När data om Sveriges anläggningar och kunder samlas i samma databas ställs högre säkerhetskrav jämfört med när delmängder av data sparas hos enskilda aktörer. Därför har Svenska kraftnät ett stort fokus på IT-säkerhet när det gäller både utveckling och drift av Elmarknadshubben.
Hög datakvalitet – förutsättning för centralt system
När data om Sveriges anläggningar och kunder samlas i samma databas ställs högre säkerhetskrav jämfört med när delmängder av data sparas hos enskilda aktörer. Därför har Svenska kraftnät ett stort fokus på IT-säkerhet när det gäller både utveckling och drift av Elmarknadshubben.
Centraliserad nätavräkning
I dag är nätavräkningen decentraliserad och utförs av alla elnätsföretag. Denna process centraliseras till Elmarknadshubben.
Stöd för 15-minuter
Elmarknadshubben kommer att ha funktionalitet för de kommande kraven om avräkning av 15-minutersmätvärden.
Strukturering eSett
I dag registrerar elnätsföretagen struktur för balansavräkning hos eSett. Denna process kommer Elmarknadshubben ta över.
Mätvärden till eSett
I dag rapporterar elnätsföretagen mätvärden för balansavräkning till eSett. Denna process kommer Elmarknadshubben ta över.
Distribution av mätvärden
Aggregerade mätvärden till alla aktörer (elhandlare och balansansvariga) på den svenska elmarknaden tillhandahålls och kvalitetssäkras centralt via Elmarknadshubben.
Korrektionsavräkning
Rättningar av mätvärden eller leveransstruktur efter eSetts öppna period resulterar idag i bilaterala korrigeringar. Elmarknadshubben kommer att utföra korrektionsavräkning samt slutavräkning av månadsenergi genom att omfördela och fakturera differensen i energivolym mellan elhandelsföretagen.
Analysmarknaden
Med lagstöd och eventuell anonymisering av informationen i Elmarknadshubben finns det potential för forskare och analytiker att få ett samlat och stort dataunderlag för analyser av elmarknaden.
Energistatistik
Genom att möjliggöra för till exempel Statistikmyndigheten (SCB) att själva kunna hämta den information de behöver, minskar administrationen på elmarknaden och SCB kan effektivisera processerna och skapa nya statistikprodukter med högre upplösning.
Stöd för marknadstillsyn
Elmarknadshubben möjliggör en samlad överblick för Energimarknadsinspektionen vilket underlättar deras tillsyn av marknadsaktörerna i sin strävan att säkerställa regelefterlevnad av de processer aktörerna verkar i.
Underlag för elcertifikat
Energimyndigheten kan själva säkerställa inhämtning av underlag för elcertifikat från Elmarknadshubben istället för att vänta på att elnätsföretagen ska tillhandahålla detta.
Information om skatteplikt
Genom att möjliggöra för Skatteverket att själva kunna hämta den information de behöver minskar elnätsföretagens löpande administrationsbörda samtidigt som Skatteverket själva kan styra över och effektivisera sina processer. Detta gäller till exempelvis energiskatt eller mikroproduktion.