Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Överlåtelse av säkerhetskänslig verksamhet och samråd

Verksamhetsutövare som planerar att överlåta (sälja, byta eller ge bort) säkerhetskänslig verksamhet ska först göra en särskild säkerhetsskyddsbedömning och lämplighetsprövning, och därefter samråda med Svenska kraftnät. Även aktie- och andelsägare som planerar att överlåta aktier eller andelar i ett bolag som bedriver säkerhetskänslig verksamhet ska som huvudregel samråda med Svenska kraftnät.

Överlåtelse av säkerhetskänslig verksamhet

Om ni bedriver säkerhetskänslig verksamhet ska ni göra en särskild säkerhetsskyddsbedömning och lämplighetsprövning när ni planerar att överlåta

  • hela eller en del av den säkerhetskänsliga verksamheten, eller
  • egendom som har betydelse för Sveriges säkerhet, eller
  • egendom som har betydelse för ett för Sverige förpliktande internationellt åtagande om säkerhetsskydd.

Med överlåtelse avses i juridisk mening försäljning, byte eller gåva. Kravet gäller ännu inte äganderättsövergångar av fast egendom, men det finns ett förslag om att även den sortens egendom ska omfattas (se SOU 2024:7).

Ni ska genomföra och dokumentera den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen och lämplighetsprövningen innan ni inleder överlåtelsen. 

Ni får inte inleda överlåtelsen om ni i lämplighetsprövningen kommer fram till att överlåtelsen är olämplig ur säkerhetsskyddssynpunkt. 

Om ni istället kommer fram till att överlåtelsen är lämplig, ska ni också samråda med Svenska kraftnät, innan överlåtelsen inleds.

Ni anmäler om samråd genom att skicka in blanketten Anmälan om samråd vid överlåtelse av säkerhetskänslig verksamhet (.pdf) Öppnas i nytt fönster. Ni ska också bifoga det underlag som anges på blanketten.

Observera att samråd med Svenska kraftnät krävs vid samtliga överlåtelser av säkerhetskänslig verksamhet, oavsett klassificering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller nivåer av säkerhetskänslig verksamhet i övrigt.

Vad den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen och lämplighetsprövningen ska innehålla

I den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen ska ni identifiera vilka säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter och/eller vilken säkerhetskänslig verksamhet i övrigt som förvärvaren kommer att ta över om överlåtelsen genomförs.

Ni ska beskriva:

  • vad det är som ska överlåtas
  • vilka skyddsvärden som kan komma att påverkas av överlåtelsen och på vilket sätt
  • vilka säkerhetshot som finns mot de påverkade skyddsvärdena och den säkerhetskänsliga verksamheten i stort
  • vilka sårbarheter som finns för de påverkade skyddsvärdena och den säkerhetskänsliga verksamheten i stort samt hur sårbarheterna påverkas av överlåtelsen (t.ex. om nya sårbarheter kan uppstå), och
  • vilka säkerhetsskyddsåtgärder som är nödvändiga som en följd av genomförandet av överlåtelsen. Det kan vara åtgärder som behöver vidtas av såväl er som verksamhetsutövare inför och under överlåtelsen som av förvärvaren efter det att överlåtelsen ägt rum (eftersom förvärvaren då blir verksamhetsutövare).

Ni ska också, mot bakgrund av vad som framkommit i den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen och övriga omständigheter, pröva om överlåtelsen är lämplig ur säkerhetsskyddssynpunkt (lämplighetsprövning). Prövningen består av två delar. I den första delen ska ni bedöma om det är lämpligt ur säkerhetsskyddssynpunkt att genomföra överlåtelsen, dvs. sett till att en förvärvare genom överlåtelsen får tillgång till de skyddsvärden som påverkas av överlåtelsen, identifierade sårbarheter och hot samt säkerhetsskyddsåtgärder.  I den andra delen ska ni bedöma om det är lämpligt att överlåtelsen sker till den tilltänkte förvärvaren.

En överlåtelse kan anses olämplig för det fall ni inser att den skulle kunna leda till att egendomen inte längre kan användas på det sätt som behövs för att upprätthålla skyddet för Sveriges säkerhet. Det kan också finnas omständigheter avseende den specifika förvärvaren som medför att det är olämpligt att överlåtelsen sker till just den aktören. Sådan olämplighet kan avse till exempel ägande och inflytande i aktörens juridiska person (exempelvis ett aktiebolag) som på grund av aktuell hotbild kan anses äventyra Sveriges säkerhet.

Överlåtelse av aktier eller andelar i bolag som bedriver säkerhetskänslig verksamhet

Är ni aktie- eller andelsägare i ett bolag som bedriver säkerhetskänslig verksamhet inom Svenska kraftnäts tillsynsområde, ska ni samråda med Svenska kraftnät innan ni inleder en överlåtelse av aktierna eller andelarna i det bolaget. Skyldigheten gäller inte om bolaget är ett publikt aktiebolag enligt aktiebolagslagen (2005:551). 

Aktie- eller andelsägare ska inte göra någon särskild säkerhetsskyddsbedömning eller lämplighetsprövning inför ett överlåtelsesamråd med Svenska kraftnät. Däremot ska annat underlag bifogas till anmälan om samråd, såsom uppgifter om förvärvaren.

Ni anmäler om samråd genom att skicka in blanketten Anmälan om samråd vid överlåtelse av aktier- eller andelar i säkerhetskänslig verksamhet (.pdf) Öppnas i nytt fönster. Ni ska också bifoga det underlag som anges på blanketten.

Samråd om överlåtelsen med Svenska kraftnät

Under ett samråd kan Svenska kraftnät begära in kompletterande information eller underlag som behövs för att kunna ta ställning till om överlåtelsen får genomföras. Det är vanligt med dialog för att underlätta och effektivisera handläggningen av ärendet. I mer komplexa samråd kan det krävas möten, att ni skriftligen svarar på vissa frågor och att ni kompletterar er särskilda säkerhetsskyddsbedömning och lämplighetsprövning, eller annat underlag som krävs för att samrådet ska kunna genomföras. Svenska kraftnät behöver som tillsynsmyndighet säkerställa att den planerade överlåtelsen är tydligt beskriven, för att tidigt kunna ge vägledning till er om viktiga vägval samt vilka underlag ni behöver ge in. 

Om ni inte har inlett ett samråd trots att ni exempelvis står inför att genomföra en överlåtelse, kan Svenska kraftnät starta ett samrådsärende på eget initiativ. 

I regel skickar Svenska kraftnät samrådsunderlaget för yttrande till Säkerhetspolisen. Även Säkerhetspolisen kan ibland begära komplettering, vilket ni i så fall får reda på via Svenska kraftnät. Typiskt sett har Säkerhetspolisen 30 dagar på sig att svara, men det kan också ta längre tid. 

Resultatet av ett samråd

Ett samråd kan medföra att ni måste justera förfarandet och därmed göra ändringar i utkast till avtal om överlåtelsen. För det fall förändringar krävs och ni är verksamhetsutövare behöver ni även uppdatera och förändra bedömningarna som dokumenterats i den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen och lämplighetsprövningen. Svenska kraftnät förbehåller sig alltid rätten att ställa krav på samtliga underliggande dokument innan samrådet är avslutat. Inled därför samrådet i så god tid som möjligt innan den planerade överlåtelsen ska genomföras.

Om Svenska kraftnät inte har några invändningar mot överlåtelsen, avslutas ärendet utan åtgärd. Överlåtelsen får då genomföras. Observera att om förvärvaren är utländsk, kan denne också ha en skyldighet att genomföra samråd med Inspektionen för strategiska produkter (ISP) enligt lagen om granskning av utländska direktinvesteringar (2023:560).

Om Svenska kraftnät har invändningar mot överlåtelsen, kan Svenska kraftnät besluta om ett föreläggande. Ett föreläggande kan till exempel innebära att ni måste vidta ytterligare åtgärder eller förbättra vissa säkerhetsåtgärder för att överlåtelsen därefter ska vara godtagbar ur säkerhetsskyddssynpunkt. Om Svenska kraftnät beslutar om ett föreläggande, följer myndigheten upp att ni har följt beslutet. 

Svenska kraftnät kan också besluta att överlåtelsen överhuvudtaget inte får ske (förbud). Förbud kan också meddelas i efterhand, t.ex. om ni inte har samrått med Svenska kraftnät inför överlåtelsen och det är motiverat med ett förbud. Överlåtelsen blir då ogiltig, och Svenska kraftnät kan besluta om de förelägganden mot er och förvärvaren som behövs för att förhindra skada för Sveriges säkerhet. Förbud är en mycket ingripande åtgärd och används endast i fall när det är särskilt motiverat.