Upphandling av FFR-kapacitet för 2025 startar
Svenska kraftnät påbörjar nu arbetet med upphandlingen av reserven FFR (Fast Frequency Reserve) för 2025. Målet är att handla upp tillräcklig FFR-kapacitet för att säkerställa driftsäkerheten i kraftsystemet. FFR skapar förutsättningar för att kunna hantera de inledningsvis snabba och djupa (transienta) frekvensförändringar som kan uppstå vid fel när det finns en låg nivå av rotationsenergi i det nordiska kraftsystemet.
Avtalstiden för årets upphandling av FFR planeras att vara från och med den 28 april 2025 till och med den 27 april 2026.
Upphandlingen av FFR sker i två steg. I det första steget kvalificeras leverantörer och i det andra steget kommer de anbudssökande som kvalificerar sig att få möjlighet att lämna anbud. För att kunna lämna anbud måste leverantören ha förkvalificerat sina resurser innan den 31 januari. Mer information om hur leverantörer kan bidra finner ni på sidan Bidra med FFR
Tidsplanen för upphandlingen av FFR
- November 2024 - Inbjudan till att ansöka om att delta i upphandlingen finns tillgänglig via e-Avrop
- 10 december 2024 - Sista dag för leverantörer att ansöka om att delta i upphandlingen via e-Avrop
- Slutet av december till början av februari - Period för kvalificerade leverantörer att utarbeta och inkomma med anbud via e-Avrop
- 31 januari 2025 – sista dag för att skicka in komplett förkvalificeringsansökan av resurser till Svenska kraftnät
- 28 april 2025 – 27 april 2026 - Avtalsperiod (första avrop sker den 28 april och gäller för den 29 april till och med den 2 maj)
Kvalificeringen och upphandlingen genomförs via upphandlingsverktyget e-Avrop
Klicka på denna länk för att komma direkt till upphandlingen på e-Avrop
Mer information om hur marknadslösningen för FFR ser ut för år 2024 och information om förkvalificering av FFR resurser finns på svk.se och sidan Bidra med FFR
Förändringar från tidigare års upphandlingar
Inför årets upphandling av FFR har Svenska kraftnät genomfört några förändringar, framförallt kopplat till budstorlek och antal bud. Mer information finns på Förändringar i FFR
Kontakt
Frågor om upphandlingen ska ställas i e-Avrop.
Vid frågor om tjänsten FFR och dess tekniska krav, kontakta oss via e-post: ffr@svk.se. Svar på frågor som inkommer till funktionsbrevlådan i samband med upphandlingen kan (utan att avsändaren offentliggörs) även komma att kommuniceras via e-Avrop.
Svenska kraftnät är en statlig myndighet. Det innebär att information som skickas till oss blir en allmän handling.