Öppen konsultation om Svenska kraftnäts förslag om ny summaallokering för SE3 till DK1 och NO1
Praktisk information
- Tidpunkt: 17 januari - 31 januari 2022
- Målgrupp: Öppen för alla elmarknadens intressenter
- Språk: Svenska, engelska
Relaterade projekt
Svenska kraftnät har ansökt om att införa så kallad summaallokering för SE3 till DK1 och NO1i marknadskopplingen för dagenförehandeln. Syftet är att öka tillgänglig handelskapaciteten mellan dessa områden. Våra analyser visar att det kan öka tilldelningen av handelskapacitet mellan berörda områden tills Norden infört flödesbaserad metod för kapacitetsberäkning och –tilldelning.
Underlag och mer information
Informationsunderlag för konsultationen (på engelska): Market consultation proposal for a sum allocation for SE3 to DK1 and NO1, updated (.pdf) Öppnas i nytt fönster
Statusuppdatering om öst-västliga flöden
Svenska kraftnäts förslag om ny summaallokering presenterades och diskuterades även på aktörsmöte den 20 januari 2022.
Resultat av konsultationen
Svenska kraftnät har efter att konsultationen stängde den 31 januari gått igenom och analyserat de totalt nio svar som inkom. Samtliga svaranden är positiva till ett införande av en summaallokering i marknadskopplingen för SE3 till DK1 och NO1 på dagenföremarknaden fram till dess att den nya flödesbaserade kapacitetsberäkningsmetoden är implementerad i Norden.
Resultatet innebär att Svenska kraftnät fortsätter arbeta för att få summaallokeringen införd så snabbt som möjligt. Vi kommer att återkomma med ytterligare information till marknadens aktörer inklusive införandedatum när ett sådant beslut är taget.
Läs om konsultationen på engelska
Konsultationssfrågor, inkomna svar och Svenska kraftnäts mer detaljerade kommentarer
I och med att konsultationen var både på svenska och engelska inkluderas alla inkomna svar i redovisningen. Svenska kraftnät har inte översatt inkomna svar utan de presenteras på det språk de inkommit.
Fråga 1: Anser du att det är en god idé att införa en summaallokering för SE3 till NO1 och DK1 i marknadskopplingen för dagen-före-handeln?
Varför/varför inte?
Svenska kraftnät tackar för de inkomna svaren och konstaterar att samtliga svaranden är positiva till att införa en summaallokering för SE3 till NO1 och DK1 i marknadskopplingen för dagen före-handeln. Majoriteten lyfter att förslaget kommer att öka effektiviteten och utnyttjandet av befintlig nätinfrastruktur och delar Svenska kraftnäts bedömning att förslaget kommer att leda till ökad marknadsnytta. Svenska kraftnät kommer fortsätta dela mer information om förslaget i den vidare processen och se över vilka fler åtgärder som är möjliga för att på ett driftsäkert sätt öka kapaciteten till marknaden.
Vi ser generellt summaallokering som bättre än allokering per punkt, summan blir oftast högre vid summaallokering än genom att summera respektive punkt.
Det kommer finnas fall när värdet blir sämre, men det bör man kunna korrigera närmare drifttimmen, vilket ju nu redan görs men för i princip alla tillfällen.
[Svarande organisation] är positiva till att införa en summaallokering av kapaciteten från SE3 till NO1 och DK1. Det bidrar till bättre och mer effektivt utnyttjande av nätkapaciteten och ökad marknadsnytta.
Ja vi är positiva utifrån att mer kapacitet görs tillgänglig för marknaden. Ytterligare kommunikation om detaljer och genomförande välkomnas.
Ja! Vi är positiva till förslag och åtgärder som höjer utnyttjandet av infrastrukturen och därmed effektiviteten i marknaden.
Det är en mycket god ide som likt tidigare införda Virtual Areas och Line Sets i Norden resulterar i ökad möjlighet för export till (import från) FLERA enskilda elområden via en summabegränsning från ETT annat område.
Med andra ord så ger det ett ökat utrymme för överföring på enskilda förbindelser och även förbättrad förutsättning för transit mellan elområden som icke möjliggörs idag mellan givna elområden på grund av att kapaciteten från SE3 idag istället endast reduceras separat (delvis pro-rata) för de enskilda överföringsförbindelserna (SE3-NO1 och SE3-DK1) utan hänsyn tagen till att nettoflödet från SE3 till NO1+DK1 i prisberäkningen kan bli lägre än den reella summabegränsningen från elområde SE3 gentemot elområdena NO1+DK1, vilket däremot möjliggörs via föreslagen summaallokering (SE3 Line Set).
In general, we understand that this sum allocation should yield overall higher exchange capacities that are allocated to the (day-ahead) market, thereby facilitating more cross-border trades and resulting in socio-economic gains. Therefore, [Responding organisation] supports the implementation of the sum allocation approach.
[Responding organisation] onsiders that primarily full cross-zonal capacity should always be given for DA trade on all borders. If this cannot be done, then the proposed sum allocation is a good interim solution. It increases the DA trade possibilities and thus reduces the total power system costs. In this sum allocation, the target should preferably be to allocate in total at least 70 percent of the combined full cross-border capacity, based on the EU rules.
[Responding organisation] believes that it is a good idea to introduce a sum allocation for SE3 towards NO1 and DK1 in the DA marketplace. Main reasoning is that it will overall increase welfare for society and harmonize price levels in major consumption price areas.
In general, [Responding organisation] is in favor of utilizing the resources in the power system in an optimal way. In this case, sum allocation of the transmission capacity on the Swedish west coast to NO1 and DK1 has been presented by SvK to significantly boost export capacity on these connections over extended periods of time - without jeopardizing the security of supply. Obviously this reduces inefficiencies in the existing system but just as well reduces the need to construct more transmission lines than necessary. Furthermore, we believe a TSO that does not utilize their transmission system at its optimum will face questions towards the thrust they need in the public to operate and develop the system that could hamper their capability as a system operator. Thus, [Responding organisation] is in favor of including a sum allocation for SE3 to NO1 and DK1 for day ahead trade.
The public consultation on sum allocation was opened on January 17th 2022. This is approximately 10 months after SvK imposed strong restrictions on the capacity to and from SE3. In the future, we encourage SvK to investigate opportunities to optimize their transmission system as soon as possible. This would probably require SvK to regularly update their toolbox at hand in terms of what can be done to optimize the transmission system including what new technology is on the market.
Fråga 2: Anser du fortfarande att det är en bra idé trots den korta användningstiden?
Summaallokeringen kommer endast att vara aktuell tills införandet av flödesbaserad kapacitetsberäkning och –allokering, det vill säga till 2023. Anser du fortfarande att det är en bra idé trots den korta användningstiden?
Svenska kraftnät konstaterar att aktörerna ser ett värde med förslaget även om implementeringen endast gäller fram tills införandet av flödesbaserad kapacitetsberäkning och -allokering (flow-based) med planerat införande under 2023. Förslaget ger också en bra grund för aktörer att bättre förstå hur olika flödena påverkar tillgänglig kapacitet i nätet vilket kommer vara en av grunderna i flow-based-metoden. Svenska kraftnät noterar också att flera aktörer pekar på risker med förseningar vid införandet av stora och komplexa förändringar vilket stärker argumentet för att införa förslaget även för en preliminär kortare tidsperiod.
Ja, situationen idag är inte tillfredsställande, detta är ett steg i rätt riktning, värt att göra även för begränsad tid. Med tanke på alla återkommande förseningar i många projekt så vet vi egentligen inte när flödesbaserad beräkning kommer att vara i drift.
Genom att öka utnyttjandet av nätkapaciteten kommer summaallokering vara positivt för marknaden också i en kortare period. Det kan också bidra till att reducera konsekvenserna av en eventuell ytterligare försening av flowbased marknadskoppling. Eftersom mekanismerna i marknaden vid summaallokering kommer att påminna om flowbased (t.ex. att man tillåter transit-flöden och kan få icke-intuitiva priser) kan också summaallokering kunna hjälpa marknadens aktörer att förstå och förbereda sig på flowbased.
Ja
Ja! Generellt menar vi att Svk historiskt varit alltför begränsade i att testa piloter varför tidperspektivet inte ska ses som en begränsning. Om inte annat så ger det erfarenheter.
Oberoende av tidpunkten för införande av flödesbaserad (FB) beräkning och allokering av överföringskapacitet i Norden i SDAC så är vår klara uppfattning att summaallokering (Line Set) för SE3 gentemot DK1 och NO1, det vill säga även om det kanske bara kommer gälla under cirka 1 års tid, kan vara mycket värdefullt.
Detta baseras dels på att summaallokeringen ökar effektiviteten i prisbildningen via ökat flöde mellan elområden som kan reducera prisdifferensen mellan elområden och dels på att det ökar flexibiliteten kopplat till produktion och förbrukning samt förutsättningar för lagring av energi (till exempel i vattenmagasin) som bidrar till stärkt energibalans och bättre förutsättningar för att hantera stora, stokastiska, fluktuationer i intermittent förnybar produktion.
Yes, also in the relatively short timeframe, the above-described advantages should be useful for the market. In addition, we assume that the effort for an implementation is low.
Yes, more capacity allocation is urgently needed for DA trade. The current restrictions have negatively affected the difficult power market situation this winter. The go-live timetable of the flow-based allocation is also still uncertain.
[Responding organisation] believes that efficiency gains should be strived towards and we do not see any problems if the solution is only active during a limited time period, now up until FB go live. This is especially true given the track record of the Nordics TSOs to implement new solutions, which has to a somewhat degree been troubled with delays, thus the solution can be active for a longer time period than the one indicated above.
As long as the benefits of implementing sum allocation is higher than the estimated costs, we believe it is relevant to implement sum allocation now even though flow based capacity allocation is scheduled to go live in 2023. Important to consider is the fact that flow based capacity allocation har already been postponed several times and it can not be ruled out that new postponements are necessary.
Fråga 3: Ser du några större risker/problem med att ha en summaallokering endast för handel på dagen-före-marknaden och inte för intradag-marknaden?
Svenska kraftnät har hittills endast lämnat in en begäran om att införa summaallokering i marknadskopplingen för dagen-före-marknaden. Ser du några större risker/problem med att ha en summaallokering endast för handel på dagen-före-marknaden och inte för intradag-marknaden?
Flera aktörer lyfter att målbilden måste vara att samma allokeringsmetoder ska gälla för alla marknadstidsramar, inklusive intradag. Aktörerna som svarar på konsultationen ser dock inte att det är ett hinder mot införandet att det sker enbart på dagen-före marknaden och inte för intradag-marknaden eftersom fördelarna med att tillgänglig kapacitet kommer kunna utnyttjas mer effektivt på dagen före marknaden bedöms överstiga nackdelarna med att ha olika allokeringsmetoder för de båda marknaderna. Med det sagt så önskar flera aktörer att Svenska kraftnät är tydlig i sin kommunikation och i sina marknadsmeddelanden om vilken kapacitet som kommer vara tillgänglig på intradagsmarknaden efter utfallet på dagen-före-handeln. Svenska kraftnät kommer i den fortsatta processen förtydliga hur eventuella skillnader i kapacitetstilldelningen mellan dagen-före och intradagsmarknaden kommer att hanteras. Vi noterar också att flera aktörer liksom Svenska kraftnät förväntar sig att icke-intuitiva flöden kan komma att uppkomma.
Ja, allokeringsmetodiken bör gälla för alla marknader så som även flödesbaserad beräkning bör gälla för alla marknader. Nu avses flödesbaserat bara införas på day-ahead varför inte heller det är någon skillnad om nu bara summaallokering införs på day-ahead. Det kan snarare visa på problem med optimeringar och behov av att införa flödesbaserat på alla marknader.
På sikt bör det vara lika principer for marknadskopplingen i day-ahead och intraday. Men [Svarande organisation] ser inga ytterligare problem för intraday i interimperioden än de som redan har nämnts av SvK.
Vi efterfrågar ett förtydligande. Hur avser Svk hantera eventuella skillnader i kapacitetsberäkning och allokering mellan dagen-före och intradag-marknaden, om de två modeller ger olika resultat?
Det finns väl en risk för icke-intuitiva resultat. Svk bör därför beskriva eventuella skillnader i kapacitetsberäkning mellan DA och ID.
Det är svårt att se några väsentliga risker eller negativa effekter av det och speciellt med tanke på att nyttan av summaallokering är dedikerat störst via SDAC som i Norden omsätter i storleksordningen 50 ggr mer än SIDC och all överföringskapacitet som tilldelas marknaden ges först till SDAC och därefter ges (förenklat uttryckt per idag) den beräknade kvarvarande kapacitet som icke nyttjats i SDAC till den kontinuerliga SIDC marknaden.
Med andra ord när fundamentala faktorer i marknaden, bl.a. prognoserade väderförhållanden, tillgänglighet för produktion och överföringskapacitet är sådana att det motiverar ett exportflöde via SE3 till antingen DK1 eller NO1 eller båda så kommer frekvent uppemot all kapacitet som summaallokeringen möjliggör att bli effektivt utnyttjat i SDAC och det kommer därmed i många fall innebära att spotflödet kan bli uppemot max NTC på endera eller båda förbindelserna SE3-DK1 och SE3-NO1 och då finns det oavsett ingen mer kapacitet att initialt tilldela i given riktning till efterföljande SIDC.
Avslutningsvis så är det oavsett detta inget som hindrar SvK att i samråd med angränsande TSOs i samband med beräkningen av initiala kapaciteter som ska tilldelas SIDC komma fram till att det ändå kan finnas ett något utökad utrymme för marknadsbaserad överföring på förbindelserna SE3-NO1 och SE3-DK1 som om det nyttjas fullt ut skulle ge ett nettoflöde från SE gentemot NO1 plus DK1 som ibland är något större än summagränsen given i SDAC.
[Responding organisation] does not see any risks or issues at the moment.
No, there are no major risks with the proposal. However, when calculating the available capacity for intraday trading, the total DA market results should be taken into account. Depending on the DA flows on other SE3 borders, more intraday capacity could then well be given on the SE3 borders with NO1 and DK1, too.
Having different capacity allocates between different markets should never be the goal. As stated in the consultation, this suggested is likely to reduce intraday capacities and having them at a lower availability than the DA counterpart. Having liquid markets in all timeframes for an ISP should be the goal. However, if its impossible to include the same DA capacities to ID, we believe the benefits outweigh the drawbacks.
It must also be taken into account with the proposed intraday activities in DK1 by Energinet to countertrade German volumes if this suggestion will make such an initiative useless.
Furthermore, it is important that the potentially increased DA capacity can be fully migrated to the balancing market timeframe and not ending up in physical impossible situations resulting in costly regulations and increased system imbalances.
Not in a position to answer
Fråga 4: Andra kommentarer?
Har du andra kommentarer du vill framföra?
Svenska kraftnät tackar för övriga synpunkter som inkommit och konstaterar att förslaget och konsultationsprocessen välkomnas brett av de svarande aktörerna. Svenska kraftnät tar med sig och instämmer i behovet av att fortsätta ta fram förslag på fler åtgärder för att ytterligare frigöra kapacitet och förstärka det svenska transmissionsnätet i öst-västlig riktning. Svenska kraftnät kommer också i enlighet med bland annat uppdrag från regeringen (drn I2022/00183) och Energimarknadsinspektionen (drn 2021-102559) att återkomma med mer information om nya och planerade åtgärder och systemlösningar för att möjliggöra att mer kapacitet kan tilldelas marknaden på ett driftsäkert sätt.
Dra inte detta i långbänk, kör. allt som kan förbättra marknadsförutsättningarna behövs nu direkt.
[Svarande organisation] er mycket positiva till att SvK introducerar flera åtgärder för att hantera de interna svenska flaskhalsarna medan vi väntar på införandet av flowbased och genomförandet av aktuella nätinvesteringar.
Som vattenkraftsproducent är det viktigt för oss att förstå hur SvK genomför evalueringen och fördelningen av nätkapaciteter idag och 2-3 år fram i tid. Vattenvärdet hänger tätt ihop med handelsmöjligheterna mellan prisområden, men också för disponeringen av våra magasin över tid är det centralt att veta i vilka perioder som handelskapaciteten är begränsad. Då kan vi köra riktig mängd produktion till riktig tid, något som också har betydelse för försörjningssäkerheten. Därför är det viktigt för oss med förutsägbarhet och konsistens i sättet som kapaciteten blir allokerad till själva summabegränsningen av SvK.
Nej
-
Att Svenska Kraftnät genomför en publik konsultation kopplat till det planerade införandet av denna förbättring (ökning) av summaallokering av kapacitet till SDAC för förbindelserna SE3-DK1 och SE3-NO1 är positivt och vi tycker det vore en bra generell praxis för alla Nordiska TSOs att följa när de avser införa väsentliga ändringar av principer och metoder för att allokera överföringskapacitet och kopplade begränsningar (t.ex. ramping och förlustfaktorer).
Även om det kan anses som givet pga det gäller för alla övriga i Norden införda Line Sets och funktionsmässigt likvärdiga Virtual Areas så vill vi påpeka att TSOs (i detta fall SvK) givetvis skall säkra att både summabegränsningen (SE3 till NO1+DK1) samt de enskilda linjekapaciteterna (SE3-DK1 och SE3-NO1) i båda riktningarna delges och publiceras enligt samma process (tidslinje) som gäller för alla övriga överföringsförbindelser mellan elområden inom och kopplat till Norden som är del av SDAC. Likt tidigare så kommer [Responderade organisation] som en del av den processen och i syfte att bidra till att säkerställa relevant transparens givetvis publicera dessa kapaciteter på vår hemsida.
Avslutningsvis är det vår förhoppning att denna förbättring från ett gemensamt Nordiskt perspektiv kan ses som ett första positivt steg under 2022 som i närtid kan följas av flera förbättringar (ökningar) av överföringskapacitet mellan elområden via gemensamma tilltag (t.ex. gemensamma reserver, nödvärn och avhjälpande åtgärder) från Nordiska TSOs i syfte att förbättra förutsättningarna för ökad marknadsbaserad kraftöverföring mellan elområden när behoven är som störst givet fundamentalt utbud och efterfrågan per elområde och reflekterat i skillnader i elområdespriser samt nivån på flaskhalsinkomsterna.
While we appreciate that SvK has proactively proposed this new sum allocation, our firm belief is that this will not fully resolve the current problems. It can only be one step out of many to better manage the East-West flow situation. We therefore urge SvK to put highest priority on implementing further measures improving the allocated capacities of interconnectors surrounding SE3. On the one hand, these further measures should improve market efficiency, but also facilitate the use of CO2-free electricity.
We furthermore would like to highlight that the information on planned measures remains to be relatively vague or incomprehensive. We therefore ask SvK to submit a comprehensive list of measures including planned commissioning dates and envisaged ATC contributions on all interconnections (SE2-SE3, SE3-NO1, SE3-DK1, SE2-SE4, FI-SE3). Otherwise, little transparency could lead to a lack of trust from investors and other market participants.
With regard to the sum allocation process, we also insist that this needs to be communicated in a more transparent way. A formal definition of the constraints or functions introduced into the market clearing algorithm is needed to provide full transparency to the market. Furthermore, the method of calculating the values for the sum allocation and the individual interconnectors (SE3-NO1 and SE3-DK1) must be documented and made available to the market participants. Last but not least, the procedure of how or by which means market participants will be informed about circumstances affecting the sum allocation must be clear.
[Responding organisation] considers that in parallel with the implementation of the proposed sum allocation, all other measures to increase the available DA capacities on the SE3 borders should also be realised. This includes both coordinated use of cross-border counter-trading, implementation of emergency power control (EPC) on DC links, and technical improvements in the Swedish internal grid.
We appreciate the possibility to give input in this segment. We believe in a harmonized Nordic electricity market with full utilization of cross-border capacity to the extent thats physically possible.
-