Teknisk förvaltare – Svenska kraftnäts nya huvudkontor
Sista ansökningsdatum:Svenska kraftnät tecknade i oktober 2023 ett villkorat hyresavtal om ny lokal för huvudkontoret. Lokalerna är på 52 000 BRA kvm med placering i Solna Business Park.
Här vill vi utveckla ett modernt kontor i ett område med ett starkt serviceutbud och goda kommunikationer. Inflyttning planeras till första kvartalet 2030.
Vi söker nu en erfaren teknisk fastighetsförvaltare till vårt nya huvudkontor.
Den framtida tekniska fastighetsförvaltaren är med i projektfasen för uppförandet av fastigheten för att under projektets gång lära sig fastighetens tekniska grunder och fysiska förutsättningar.
Som teknisk förvaltare för en 52 000 kvm stor fastighet med säkerhetskänslig verksamhet dygnet runt, ansvarar du för att säkerställa fastighetens drift och underhåll. Ditt uppdrag är att säkerställa att alla tekniska system fungerar optimalt och att verksamheten kan bedrivas utan avbrott, med särskilt fokus på säkerhet, pålitlighet och efterlevnad av regelverk.
Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser
– är Du en av dem?
Läs mer om vår arbetsplats här: Vår arbetsplats | Svenska kraftnät (svk.se)
Om tjänsten
Arbetsuppgifter under pågående projektet ”FK Stockholm”
(dvs. under uppförande av fastigheten).
- Planera, följa upp och rapportera delprojekt ”förvaltning” progress till huvudprojektledare.
- Löpande uppdatera status för delprojekt ”förvaltning” i Projektverktyget.
- Delaktig i veckovisa projektgruppsmöten samt i dessa möten ansvara för att
redovisa status för ditt delprojekt. - Tät samverkan och dialog med delprojektledare för Teknisk Samordning,
Facility Management och Fysisk säkerhet. - Hantera risker i projekt enligt Svenska kraftnäts rutiner.
- Framtagning av upphandlingsunderlag enligt LOU, LUF och LUFS för upphandling av samtliga av fastighetens driftsfunktioner som skall hanteras enligt hyresavtalets gränsdragningslista.
- Bistå upphandlingsenhet med kunskap och utvärdering av anbud.
- Att tillsammans med fastighetsägarens samt projektets sakkunniga prioritera och fatta beslut i arbetet mot planerade beställningar, leveranser och installationer av driftsfunktioner.
- Att tillsammans med fastighetsägarens samt projektets sakkunniga identifiera och ta fram processer för driften av den framtida tekniska driften.
- Ansvarig för sammanställning av slutrapport för Delprojekt Förvaltning (utfall för produkt, tidplan, budget).
- Ansvarig för att se till att den nya fastigheten blir registrerad som skyddsobjekt.
Arbetsuppgifter efter tillträde:
- Drift och underhåll: Ansvara för både det löpande och förebyggande underhållet av fastigheten som helhet inklusive tekniska system enligt hyresavtalets gränsdragningslista. Identifiera och hantera tekniska risker som kan påverka verksamheten negativt och upprätta handlingsplaner för förebyggande åtgärder.
- Säkerställa att fastigheten lever upp till alla krav som verksamheten ställer, inklusive kontinuerlig tillgänglighet dygnet runt.
- Säkerställa att Svenska kraftnäts medarbetares behov och krav på en säker, stabil och funktionell arbetsmiljö uppfylls.
- Leda och samordna tekniska projekt inom fastigheten, som kan omfatta modernisering av system, energieffektivisering eller säkerhetsförstärkningar.
- Samordna interna resurser och externa entreprenörer för att minimera driftstörningar och säkerställa att alla åtgärder uppfyller säkerhetskraven.
- Kundkontakt och samordning: Fungera som kontaktpunkt mot fastighetsägare och verksamhetsansvariga i frågor rörande fastighetens tekniska funktioner.
- Ekonomiskt ansvar: Budgetansvar för fastighetens drift och underhåll, inklusive uppföljning av kostnader och utarbetande av långsiktiga investeringsplaner för byggnadens tekniska system.
- Energioptimering och miljöarbete.
- Utveckla och implementera energibesparingsåtgärder och hållbarhetsinitiativ för att förbättra byggnadens energieffektivitet, med målet att minska driftkostnader och miljöpåverkan.
- Följa upp och rapportera fastighetens energiförbrukning och CO2-utsläpp.
Om dig
Personliga egenskaper
För att trivas i rollen tror vi att du som person har ett driv som innebär att du sätter igång aktiviteter, uppnår resultat och har mod att hålla i och stå upp för ditt arbete. Du har förmåga att skapa goda relationer och samarbeten och gör det genom att skapa engagemang, delaktighet och samsyn. Vidare har du ett helhetsperspektiv där du ser sakers långsiktiga betydelse och kan väga samman information och göra korrekta avvägningar och prioriteringar.
Du förstår hur olika delar i en fastighet och verksamhet hänger samman och arbetar för gemensamma metoder och arbetssätt. Sist men inte minst är det viktigt att du har en god pedagogisk förmåga och kan göra svåra samband lättförståeliga.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper i denna rekrytering.
Skallkrav.
- Relevant teknisk utbildning, till exempel inom fastighetsförvaltning, byggnadsingenjör eller elteknik.
Vidare har du:
- Minst 10 års erfarenhet av teknisk fastighetsförvaltning, gärna inom säkerhetsklassade fastigheter eller liknande verksamhet.
- Minst 10 års erfarenhet av komplexa fastigheter avseende installationstäthet, störningskänslig verksamhet som bedrivs dygnet runt.
- Minst 5 års erfarenhet av teknisk förvaltning av stora lokaler (minst 20 000 kvm).
- Dokumenterad erfarenhet av att hantera tekniska system för komplexa
byggnader med dygnet-runt-verksamhet. - Kunskaper inom säkerhetsteknik och erfarenhet av att arbeta enligt säkerhetsklassade standarder.
- Starka projektledaregenskaper och förmåga att hantera flera parallella arbetsströmmar under högt säkerhetstänkande.
- Vana att arbeta i en miljö där kontinuerlig tillgänglighet och säkerhet är centralt, samt förmåga att hantera stress och kritiska situationer på ett strukturerat sätt.
- God kommunikationsförmåga och erfarenhet av samverkan med fastighetsägare, verksamhetsansvariga och externa leverantörer.
- God förmåga att uttrycka dig i såväl tal som skrift på svenska och engelska.
Meriterande:
- Erfarenhet av framtagning av SLA.
- Erfarenhet av upphalningar enligt LOU, LUF, LUFS.
- Erfarenhet av att ha kravställt skyddsobjekt.
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
- Möjlighet till distansarbete upp till 50%.
- Publiceringsdag: 3 mars 2025
- Sista ansökningsdag: 31 mars 2025
- Anställningsform: Tjänsten är en tillsvidareanställning, utan provanställning.
- Beredskap kan förekomma för att hantera tekniska och säkerhetsrelaterade ärenden utanför ordinarie arbetstid.
För mer information kontakta gärna följande personer:
Enhetschef Ammar Sheikh, tel. 010-475 98 11
Rekryterare Lennart Jansson, tel. 010-350 9149
Fackliga representanter är:
Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 87 72.
Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68.
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät kan det vara ett krav på svenskt medborgarskap i vissa befattningar. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.