Redovisningsekonom med inriktning likviditetshantering
Sista ansökningsdatum:Om tjänsten
I rollen ingår den dagliga likviditetshanteringen såsom upptagande och amortering av lån, valutaväxling m.m. Tjänsten innehåller också redovisningsuppgifter och visst löpande arbete med övrig ekonomiadministration. Tillsammans med övriga teammedlemmar stöttar du även verksamheten i frågor kopplade till teamets ansvarsområde.
Exempel på arbetsuppgifter:
- Daglig likviditetshantering/-planering.
- Upptag/amortering lån, banktransaktioner.
- Valutaväxling.
- Bankkontakter och fullmaktshantering.
- Löpande bokföring samt avstämningar kopplat till likviditeten i samband med bokslut.
- Stötta verksamheten i ekonomirelaterade frågor.
- Ekonomiadministrativa uppgifter inom gruppen.
Utvecklingsmöjligheter finns då teamet hanterar flera processer.
Tjänsten är placerad på enheten Finans Redovisning som ansvarar för den legala redovisningen och rapporteringen, de ekonomi-administrativa processerna samt har systemansvar för ett antal system som stöttar verksamheten. Enheten är under tillväxt och består idag av 20 medarbetare och en enhetschef. Tjänsten ingår i ett team på 11 personer som hanterar de ekonomiadministrativa processerna.
Om dig
Skallkrav:
Personliga egenskaper.
För att trivas i rollen ser vi att du är en lagspelare men även kan jobba självständigt. Du känner ansvar för helheten, tar initiativ och hittar lösningar. Du är strukturerad, noggrann och engagerad i dina arbetsuppgifter. Du är proaktiv och prestigelös. Du har även en god kommunikativ förmåga och en vilja att dela med dig av dina kunskaper.
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Eftergymnasial utbildning inom ekonomi/redovisning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.
Vidare har du:
- Minst 3 års aktuell och relevant erfarenhet av självständigt arbete med varierande uppgifter inom redovisning/bokföring.
- Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
- Goda kunskaper i Excel och övriga MS-office program.
Meriterande:
- Aktuell och relevant erfarenhet inom likviditetshantering.
- God förståelse för ekonomiska flöden i digital miljö.
- Erfarenhet av Agresso/UBW.
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
- Möjlighet till distansarbete upp till 50%.
- Sista ansökningsdag: 2025-05-20.
- Anställningsform: Tjänsten är en tillsvidareanställning, provanställning kan förekomma vid behov.
- Förmåner | Svenska kraftnät
För mer information kontakta gärna följande personer:
Teamledare Lena Svensson, tel. 010-350 91 39.
Rekryterare Lennart Jansson, tel. 010-350 91 49.
Fackliga representanter är:
Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 87 72.
Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68.
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät kan det vara ett krav på svenskt medborgarskap i vissa befattningar. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.