Enhetschef inom Förvaltningsstöd
Sista ansökningsdatum:Hos oss på division Nät är du med och bygger ut samt underhåller stamnätet – en avgörande del av Sveriges elektrifiering. För att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag behöver vi varje år bygga 30 mil ledningar och driftsätta 20 stationer. Tillsammans skapar vi en stabil och hållbar energiinfrastruktur för framtiden.
Om tjänsten
I rollen som chef för enheten Förvaltningsstöd ansvarar du för att din verksamhet uppnår uppsatta mål och resultat genom att leda och utveckla såväl personal som verksamhet. Som enhetschef ingår att bibehålla och vidareutveckla enhetens verksamhet och kompetensområde. Rollen innebär en stor del nätverkande och samarbete med andra enheter och funktioner inom hela Svenska kraftnät och i branschen. En stor del verksamhetsutveckling och strategiarbete ingår också i rollen. Du ingår i sektion Tillgångsförvaltnings ledningsgrupp och rapporterar till sektionschef.
Precis som resten av Svenska kraftnät så växer och utvecklas även enheten Förvaltningsstöd och du kommer få möjlighet till utveckling inom ledarskap, ekonomi och avtalshantering. Tillsammans med dina chefskollegor kommer du navigera i en organisation som präglas av tillväxt, förändring och framåtanda.
Du kommer i rollen få bidra till vårt budget och prognosarbete gentemot Underhåll samt vara med och bygga upp en avtalsförvaltning för Svenska kraftnäts anläggningsförvaltning. I rollen behöver du kunna agera bollplank för medarbetarna på enheten som hanterar varierande arbetsuppgifter inom avtalshantering och ekonomi.
Enheten ansvarar för att stötta avdelningen med ekonomikompetens samt ansvarar för förvaltning av tillstånd och avtal och består av ca 10 anställa och 2–5 konsulter.
Sektionen Tillgångsförvaltning som består av fyra enheter ansvarar för framtagande av förvaltningsplaner, långsiktig strategi och livscykelhantering av våra tillgångar. Sektionen är division Näts beställare för anläggningsåtgärder och ansvarar för reinvesteringsplanering. Sektionen ansvarar för uppföljning och rapportering av tillgångsförvaltningen både internt och externt. Sektionen ska stötta underhållsorganisationen med exempelvis ekonomiuppföljning och avtalsförvaltning.
Om dig
Vi söker dig som är en trygg och resultatinriktad ledare och som trivs med att skapa och underhålla relationer, såväl inom organisationen som med externa intressenter. Din ledarskapsstil bygger på tillit till dina medarbetare och genom ett coachande ledarskap skapar du motivation, engagemang och teamkänsla. Du är bra på att skapa struktur och att sätta upp mål för dig själv och andra och du arbetar för att nå dessa mål tillsammans med ditt team. För att bli framgångsrik i den här rollen tycker du om att arbeta i en organisation i förändring och blir stimulerad av att hitta nya lösningar och arbetssätt tillsammans med andra.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Som enhetschef ska du ha en examen inom ekonomi eller juridik alternativt ingenjörsexamen inom till exempel samhällsbyggnad/väg och vatten/bygg, elkraft/energiteknik, maskinteknik eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som myndigheten bedömer likvärdig.
Skallkrav
- Chefserfarenhet med personalansvar inom ekonomi/avtalsområdet.
- Minst 5 års dokumenterad arbetserfarenhet i affärssystem exempelvis UBW
- Minst 5 års dokumenterad arbetserfarenhet kopplat till framtagande och/eller förvaltning av avtal
- B-körkort
- Flytande i svenska och engelska i tal och skrift
- Vana av att arbeta med budget och budgetuppföljning
Meriterande krav
- Minst 5 års erfarenhet från ekonomi och avtalsarbete kopplat till stamnät eller regionnät
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
- Möjlighet till distansarbete upp till 50%
- Resor förekommer i denna tjänst.
- Sista ansökningsdag är 2025-04-29. Vi har urvalsfrågor vid ansökan och tar därmed ej emot personligt brev i samband med din ansökan.
- Tjänsten är en tillsvidareanställning.
- I denna rekryteringsprocess tillämpas tester.
- Förmåner | Svenska kraftnät
För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Martin Görnebrand 010-475 86 35. För frågor kring rekryteringsprocessen går det bra att kontakta ansvarig rekryterare Anna Charles 010- 489 23 28. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Mikael Hedenheim ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät kan det vara ett krav på svenskt medborgarskap i vissa befattningar. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät