Anslut till transmissionsnätet
För att ansluta till den del av transmissionsnätet som ägs av svenska staten och som Svenska kraftnät driver, utvecklar och förvaltar (stamnätet) behöver en ansökan göras hos Svenska kraftnät. Svenska kraftnäts dokument Vägledning för anslutning till stamnätet, beskriver vilka principer vi arbetar efter, hur anslutningsprocessen går till samt vilka övergripande krav vi ställer vid anslutning.
Har du varit i kontakt med lokalnätet och/eller regionnätet?
Den spänningsnivå som din verksamhet kommer anslutas till bestäms av elnätföretagen. Därför behöver du först kontakta det lokala nätföretaget där du vill bli ansluten. Om det lokala nätföretaget anser att du behöver anslutas till regionnätet kommer de att meddela det.
De allra flesta anslutningar hanteras av lokala eller regionala elnätföretag. Om det regionala elnätföretaget ser ett behov av att ansöka om ökad inmatning/uttag till stamnätet för tillkommande anslutningar, så inkommer det regionala elnätföretaget med en ansökan till Svenska kraftnät.
När ska en ansökan om anslutning till transmissionsnätet göras?
De typfall som kräver en ansökan är:
-
Ansökan om ny anslutning av inmatning/uttag.
-
Ansökan om ökad inmatning/uttag utanför maxeffekten i befintligt anslutningsavtal eller om inget anslutningsavtal finns.
-
Ansökan om åtgärder i befintlig station utan ändrad inmatning/uttag.
Kontakta Svenska kraftnät innan ansökan om anslutning skickas in om det finns oklarheter via e-post: anslutningar@svk.se.
Svenska kraftnät erbjuder aktörer som planerar att ansluta till transmissionsnätet en möjlighet att få en indikation om det finns kapacitet att ansluta.
Vid en indikativ förfrågan görs ingen utredning eller reservation av kapacitet som vid en ansökan om anslutning. Indikationen är istället en grov bedömning som baseras på tidigare kända utredningar och kommande investeringar. En indikativ förfrågan är kostnadsfri och besvaras normalt inom tre månader.
Steg 1
- Läs igenom dokumentet Vägledning för anslutning till Stamnätet (.pdf) Öppnas i nytt fönster.
- Om det finns oklarheter, ta kontakt med Svensk kraftnät innan ansökan om anslutning skickas in.
- Skicka in ansökan via formuläret
Steg 2
Anslutande part får efter inskickad ansökan en bekräftelse från Svenska kraftnät att ansökan har mottagits.
Återkopplingen ger besked om ansökan uppfyller kraven och när Svenska kraftnät bedömer att undersökning kan påbörjas.
Återkopplingen innehåller information om ansökan kräver en undersökningsavgift (läs avsnittet om vad det kostar att ansluta) och storleken på denna.
Steg 3
Vi undersöker om det är möjligt att ansluta anläggningen/nätet till transmissionsnätet och vilka åtgärder som i så fall blir nödvändiga.
Vårt mål är att undersökningen ska vara färdig inom tolv månader beroende på komplexitet och mängden ärenden, från det att vi har fått alla uppgifter vi behöver.
Steg 4
När undersökningen är färdig skickar vi ett förhandsbesked om anslutning som beskriver
- vilka åtgärder som bedöms nödvändiga för anslutningen
- vilken kapacitet anslutande part erbjuds
- samt en uppskattad tidplan och kostnad för anslutningen.
Steg 5
Inom fyra månader efter erhållet förhandsbesked behöver anslutande part ta
ställning till om man vill gå vidare med projektet.
Om anslutande part väljer att gå vidare blir nästa steg att teckna ett förprojekteringsavtal, varpå projektet går in i en intensivare fas.
Om förprojekteringsavtalet inte undertecknats inom tidsfristen förfaller kapacitetsreservationen och ärendet avslutas hos Svenska kraftnät.
Steg 6
Uppföljning av kontrollpunkter kommer att göras för att följa upp framdrift hos anslutande parter. Dessa tillsammans bedömer anslutningens mognadsgrad och bidrar till att säkerställa skälig reservering av kapacitet i stamnätet.
Steg 7
Anslutningsavtal ska tecknas inom sex månader efter erhållet besked om anslutning och efter att ansökande part har ansökt om koncession för anslutande ledning.
Om ett anslutningsavtal inte tecknas inom denna tid upphör Svenska kraftnäts utfästelse om anslutning att gälla och en ny ansökan måste göras.
I anslutningsavtalet villkoras att reserverade kapaciteten gäller under förutsättning att in- eller utmatningsabonnemanget uppgår till avtalad nivå innan i anslutningsavtalet avtalad tidsfrist har löpt ut. Tilldelning av kapacitet sker således endast utefter verkligt behov för nyttjade i kommande kalenderår.
För att minska mängden oanvänd kapacitet i stamnätet, försöker Svenska kraftnät undvika att anslutande parter reserverar kapacitet i ett tidigt skede. Detta görs för att undvika att en senare inkommen ansökan, som är längre fram i planeringen, förlorar sin plats enligt turordningsprincipen. Innan en ansökan kan accepteras, måste vi göra en bedömning av anslutande parts mognadsgrad. Läs igenom Vägledning för anslutning till Stamnätet för mer information. (.pdf) Öppnas i nytt fönster
Ansökan ska innehålla teknisk information gällande:
- anslutningens planerade effektuttag eller
- effektinmatning i anslutningspunkten och
- en energianalys (exempel energianalys (.pdf) Öppnas i nytt fönster)
Om anslutningen planeras i steg måste varje steg redovisas i separata energianalyser, med respektive effektsteg samt hur de förhåller sig till den uppskattade tidplanen för projektet.
- Information om planerat nät och anslutande anläggning
- En geografisk kartbild som visar hela anläggningens område, samt placering i förhållande till närmaste elnät.
- En uppskattad tidplan över projektet där alla tillstånd som krävs ska redovisas, både planerat ansökningsdatum och uppskattat datum för erhållet tillstånd, likväl som tidpunkterna för idrifttagning av respektive etapp om anslutningen planeras i etapper (exempel tidplan (.pdf) Öppnas i nytt fönster).
Svenska kraftnät kan inte garantera en exakt tidpunkt för anslutning. Det beror på vilka åtgärder som måste genomföras.
I normala fall kan man räkna med att det tar minst tre till fyra år från att anslutningsavtal tecknas till att anslutningen är i drift. När nya stationer och ledningar behöver byggas tar det längre tid.
Om det behövs någon form av undersökning när ansökan har skickats in kan en undersökningsavgift om 380 000 kronor debiteras och ska vara betald innan undersökningen påbörjas. Undersökningsavgiften avräknas inte mot anslutningsavgiften vid genomförd anslutning.
Svenska kraftnät tar ut en anslutningsavgift när vi behöver göra investeringar i transmissionsnätet på grund av de nya anslutningarna. Till exempel kan vi behöva utöka en befintlig station, bygga en helt ny eller dra nya ledningar.
Svenska kraftnät kontrollerar kreditvärdigheten på ansökande bolag.
Efter godkänd kontroll av kreditvärdigheten skickas en faktura till motparten. Fakturan ska vara inbetald 30 dagar.
Om du planerar att öka din inmatning eller ditt uttag för kommande kalenderår inom befintlig anslutning ska du inte göra någon ansökan.
Följ i stället ordinarie process för förändring av nyttjandeavtal.
De nya kraven på mognadsgrad (energianalys och uppdaterad tidplan) gäller för nya såväl som befintliga ansökningar. Kompletteringar ska vara korrekt inlämnade senast 2024-12-31. Svenska kraftnät ser gärna att sökande kompletterar sin befintliga ansökan så fort som möjligt.
Befintliga ansökningar gällande anslutning av havsbaserad vindkraft behöver inte inkomma med en kompletterad ansökan (energianalys och tidplan). För närvarande fokuserar Svenska kraftnäts arbete med havsbaserad vindkraft på hanteringsrutiner för intressentpooler kopplade till de öppna anslutningspunkter som meddelades hösten 2023. Utöver detta sker ingen ärendespecifik handläggning av enskilda förfrågningar om anslutning.
Läs gärna mer om vårt arbete på anslutning av havsbaserad vindkraft på denna sida.
Ansök om anslutning till transmissionsnätet
Klicka här för att komma till formuläret för att ansöka om anslutning till transmissionsnätet.
Dokument anslutning till transmissionsnätet
Har du frågor?
Om du har frågor kring hur en ansökan till transmissionsnätet går till, vänligen kontakta anslutningar@svk.se.