Elektra på väg mot Skeppsholmen och Kastellholmen
Inom ett par veckor når tunnelborrmaskinen Elektra fram till Strandvägen i Stockholm för att därefter lämna Östermalm bakom sig. Den cirka 1.5 kilometer långa passagen mellan Valhallavägen och Strandvägen har tillryggalagts i bra tempo under årets första månader.
Positiva kontakter på Östermalm
Projektet har stått i kontakt med flera känsliga verksamheter, bland annat Hedvig Eleonora Kyrka, Armémuseum, Hovstallet, Dramaten och studion aPear samt bostadsrättsföreningar, förvaltningsbolag och privatpersoner. Nu fortsätter tunnelborrningen mot Skeppsholmen och Kastellholmen med siktet inställt på Södermalm och Mårtensdal, Hammarby Sjöstad.
Fortsatt tunnelborrning under Skeppsholmen och Kastellholmen
Kontakter med känsliga verksamheter och företag har inletts och ett postalt utskick sker för att nå ut brett med information om projektet och den omgivningspåverkan det ger upphov till.
Tunnelborrning, omgivningspåverkan, miljödom
Att borra en tunnel har liten påverkan på omgivningen i jämförelse med sprängd tunnel. Tunnelborren kommer nu att befinna sig på cirka 80-100 meters djup med märkbara stomljud i byggnader närmast tunnellinjen, främst i källarplan och på de nedre våningsplanen till berggrundlagda byggnader.
Bergkvaliteten är mestadels hård under Skeppsholmen och Kastellholmen vilket ger hörbara stomljudsnivåer men det finns också områden med mjukare berggrund och lägre stomljudsnivåer.
Det sker mätningar för att följa upp villkoren i projektets miljödom, både vad gäller stomljud men också inläckande vatten i tunneln. Mätvärden rapporteras kontinuerligt till ansvariga tillsynsmyndigheter, Stockholms Stad och Länsstyrelsen i Stockholm.
Längs tunneln byggs sex ventilationsschakt, det som är närmast beläget för Skeppsholmen och Kastellholmen är det vid Stadsgårdskajen, mitt emot Fotografiska, där sprängningar och andra förberedelser har pågått sedan några år tillbaka.
Tillåtna riktvärden för buller och stomljud regleras i projektets miljödom
Tunnelborrning kan ske helgfri måndag-fredag 07.00-22.00 samt lördag, söndag, helgdag 09.00-18.00. Arbetstider för tunnelborrning är med hänsyn tagen till bostäder och människors nattsömn. Stomljud märks mest i källarplan och de nedre våningsplanen och avtar ju längre upp i byggnaden man befinner sig. En enskild byggnad tar mindre än 3-4 veckor att passera, beroende på tunnelborrningens framdrift.
Tillfällig vistelse för boende
Stomljudet kan höras när borren passerar under mindre än 3-4 veckor. Tunnelborrning sker inte nattetid mellan 22.00 och 07.00 i områden med närhet till bostäder för att innehålla riktvärden enligt projektets miljödom (maximalt 30 decibel). Om stomljud skulle överskrida riktvärden i projektets miljödom vid andra tider under dygnet, och du till exempel har nattarbete och behöver sova dagtid, kan du erbjudas tillfälligt boende under en kortare tid.
Mobila utställningen tackar för sig
Sedan byggstart har Svenska kraftnäts och projektets mobila utställning varit en central och viktig del i kommunikationsarbetet kring Anneberg-Skanstull, tunneln för 400 kilovolts elkablar, och i kommunikationen om Stockholms elförsörjning och hur Svenska kraftnät arbetar för att öka nätkapaciteten för en fungerande huvudstad i en tid där energifrågan står i mer fokus än någonsin.
Den mobila utställningen har haft tusentals besökare under de gångna åren i Mörby Centrum, Marina Läroverket vid Stocksundet, Naturhistoriska Riksmuseet, Stockholms Universitet och på Kungliga Tekniska Högskolan. Våra mycket kompetenta, erfarna, sociala och synnerligen trevliga seniora kommunikatörer från Veteranpoolen har kompetens inom det som är viktigt för oss i projektet, energiförsörjning, bergteknik och mycket annat och har gjort ett strålande arbete som ambassadörer för Svenska kraftnät.
Passa på att göra ett besök på Campus KTH, vid Millesfontänen, IVL Svenska Miljöinstitutet, öppettider vardagar 10-17 innan vi stänger den 20/6.
Snart arbeten vid samtliga ventilationsschakt
Ventilationsschakt Mörby
Raiseborrning av ventilationsschaktet, förstärkningsarbeten samt gjutning av väggar och tak är i det närmaste slutfört. Förändrade förutsättningar och krav avseende bland annat ventilationssystemet i schakten, gör att vi tar ett omtag i projektering med behov av nya ritningar och instruktioner för det fortsatta arbetet. Det innebär att arbetet på plats tar en paus och att det kommer att ta längre tid att färdigställa ventilationsschaktet. När allt arbete med ventilationsschaktet är färdigt är en ventilationshuv det som kommer att synas i markplan.
Ventilationsschakt Stocksundet
Raiseborrning av ventilationsschaktet, förstärkningsarbeten samt gjutning av väggar och tak är i det närmaste slutfört. Förändrade förutsättningar och krav avseende bland annat ventilationssystemet i schakten, gör att vi tar ett omtag i projektering med behov av nya ritningar och instruktioner för det fortsatta arbetet. Det innebär att arbetet på plats tar en paus och att det kommer att ta längre tid att färdigställa ventilationsschaktet. När allt arbete med ventilationsschaktet är färdigt är en ventilationshuv det som kommer att synas i markplan.
Ventilationsschakt Frescati
Här pågår arbete med att utjämna bergytan för kommande ridåinjektering innan bergschakt, förstärkning och raiseborrning av ventilationsschaktet tar vid.
Ventilationsschakt KTH, IVL, Sophiahemmet
Nu inleder entreprenören etablering av byggarbetsplatsen vid ventilationsschakt KTH, beläget mellan IVL Svenska Miljöinstitutet och Sophiahemmet, det sker med start den 29 april och inleds med att området stängslas in. Arbetet har föregåtts av förberedelser under längre tid tillsammans med de närliggande verksamheterna och tillsammans med Akademiska Hus.
Under markytan sker breddning av tunneln och sprängning av förbindelsetunnel mellan huvudtunneln och det kommande schaktläget. Sprängningarna sker djupt nere under markytan på cirka 100 meters avstånd från närmaste byggnad, ett för sprängning ett långt avstånd. Bullret från de här sprängningarna låter som ett dovt ”smatterband”, låga nivåer men hörbart. Sprängningarna sker vid fasta tider. För närliggande företag, verksamheter och boende finns möjlighet att få sprängvarning 30 minuter innan sprängning.
Ventilationsschakt Stadsgårdskajen
Sprängningarna av ventilationsschaktet vid Stadsgårdskajen har nått 100 meters djup, teknikutrymmet är utsprängt och så även förbindelsetunneln mellan schaktläget och så även den kommande huvudtunneln under Saltsjön. Nu pågår kärnborrning i berget, djupt under vattenytan i Stockholms Ström. Kärnborrningen sker för att undersöka bergkvaliteten, förbereda och anpassa arbetsmetoder inför tunnelborrens passage.
Ventilationsschakt Skanstull
Det sker ett omfattande projekteringsarbete för ventilationsschaktet i Mårtensdal, Hammarby Sjöstad, ett område med ett mycket stort antal aktörer och verksamheter som kräver omfattande, noggrann samordning med berörda. De 400 kilovolts kablar som ska installeras i tunneln kommer i den södra änden att anslutas i det gasisolerade ställverket (”GIS”-station) som har byggts av Svenska kraftnät. Preliminärt kommer entreprenörens etablering vid schaktläget att ske sommaren 2024.
Kontrollprogram hydrogeologi, akustik
- Montering av grundvattenrör för mätning före, under och efter det att tunnelborrmaskinen har passerat samt infiltrationstester längs tunnelsträckningen
- Montering av mätare och avläsning av buller, stomljud, vibrationer i de områden där arbete med tunnel och ventilationsschakt sker för att följa upp villkor i projektets miljödom
- Besiktningar och kontroller av byggnader sker inom ramen för projektets kontrollprogram med rapportering till ansvariga tillsynsmyndigheter vid Danderyds kommun, Solna och Stockholms Stad samt Länsstyrelsen i Stockholm